Nettiä ja mediaa voi hyödyntää rippikouluopetuksessa monella tavalla. Mediaripareita järjestetään yhä enemmän, mutta erilaisia välineitä kannattaa tuoda myös ihan tavalliseen rippikouluun.
Vantaan Tikkurilan seurakunnassa on järjestetty mediarippileiri jo kahtena vuonna. Leirejä vetänyt pappi Sonja Turunen kertoo, ettei netissä oleminen ja laitteille leikkiminen ole medialeirilläkään itsetarkoitus. Tärkeintä niin medialeirillä kuin ihan tavallisellakin leirillä on Turusen mielestä medialukutaidon opettaminen. Nettiä ja mediaa voi kuitenkin hyödyntää monellakin tavalla.
– Kärsimykseen liittyvällä oppitunnilla pyysin riparilaisia katsomaan, mitä löytää netistä kärsimykseen liittyen. Sieltähän löytyi vaikka mitä, Sonja Turunen kertoo esimerkin.
Medialukutaidon ohella nuorille on tärkeä opettaa, kuinka netistä voi myös löytää apua. Turunen kertoo esitelleensä myös kirkon erilaiset some-kanavat. Oppituntien aiheita voi käsitellä myös esimerkiksi näyttämällä netistä ajatuksia herättävän videoklipin.
– Tai soittamalla gospelia YouTubesta tai jonkun Maata Näkyvissä -festareiden klipin vaikka, Turunen vinkkaa.
– Itse pidän tärkeänä osana mediaopetuksessa median antaman ihmiskuvan vertaamista kristilliseen ihmiskuvaan. Miten niin ulkonäkövaatimukset kuin ihan ihmisarvo ovat mediassa pääosin muuta kuin riparilla tahdotaan opettaa, Turunen jatkaa.
Vuorovaikutus on nuorille tärkeää
Helsingissä ruotsinkielinen Matteuksen seurakunta on pistänyt rippikouluajattelun täysin uusiksi.
– Ajattelemme, että uuteen ripariin kannattaa lähteä samalla asenteella kuin lähetystyöhön. Ensin opetellaan ryhmän kieli ja kulttuuri, sitten lähdetään keskustelemaan uskosta. Eli yritämme esittää perinteiset aiheet nuorille tutun kulttuurin ja kommunikoinnin kautta, konfirmaatioteologi Patricia Högnabba kertoo.
Högnabba kertoo, että nettiä käytetään sekä tiedottamiseen että itse ripariopetukseen. Tiedottamisessa hyödynnetään Facebookia: ripariryhmille on omat ryhmät, vanhemmille oma ja jokaiselle tapaamiselle oma tapahtuma. Tämän lisäksi kommunikaatioon käytetään ilmaisia tekstiviestipalveluita kuten WhatsAppia ja Kikiä. Niissä esimerkiksi muistutetaan tapaamisista ja koska ne ovat ilmaisia, saa niiden kautta myös usein nuorilta vastauksen.
– Näiden lisäksi haluaisin vielä mainita Instagramin, joka mielestäni on riparimainontaa parhaimmillaan. Nuoret itse postaavat kuvia ja nuoremmat ikäluokat innostuvat sen kautta riparista, Patricia Högnabba sanoo.
Opetus on rakennettu talk show -tyylisesti keskustelujen varaan. Oppitunneilla, eli talk shown aikana tehdään haastatteluja Skypen kautta ja katsotaan aiheeseen liittyviä videoita YouTubesta. Nuoret saavat kommentoida talk showta Twitterissä ja sen aikana tehdään äänestyksiä poll runner -ohjelmalla. Högnabban mukaan interaktiivisuus on tärkeä osa ripariopetusta.
Juuri vuorovaikutusmahdollisuuksista kannattaisi Patricia Högnabban mukaan lähteä liikkeelle ihan tavallisellakin riparilla.
– Kannattaa etsiä netistä kaikenlaista materiaalia kristinuskosta ja Jeesuksesta. Esimerkiksi YouTubesta on tosi paljon valmiita, hienoja videoita, joita voi käyttää myös perinteisemmissä opetusmuodoissa.
Hyödyllisiä videoita
Gospelille omistettu YouTube -kanava.
Pääkaupunkiseudun seurakuntayhtymien mediatoimituksen videoista moni on ajatuksia herättävä.
YouTubesta löytyy monia Mikko Vaismaan ja Ismo Leikolan
standupvideoita.
Hyödyllisiä nettisivuja
Materiaalipankki sketseistä, leikeistä ja hartauksista. Keskustelufoorumilla ja blogeissa isosten ajatustenvaihtoa. Rekisteröidyille seurakuntakäyttäjille isospankki.
Erilaisia hakutoimintoja raamatunkohtien etsimiseen. Avuksi esimerkiksi erilaisissa kisoissa, jossa nuorten täytyy etsiä Raamatusta tietty kohta.
Virsikirja, hartaustekstit ja kirkkovuosikalenteri.
Ilmoita asiavirheestä