Twitterissä on noussut ilmiöksi saarnan 140 merkkiin tiivistävä twaarna. Nyt myös Helsingin seurakunnissa on tartuttu twaarnaan. Pääsiäistä varten on laadittu hiljaisen viikon ahtisaarnojen teemoja hyödyntäviä ahtitwaarnoja, joita saa jakaa vapaasti verkossa tai printata julisteiksi.
Ahtitwaarnoissa yhdistyvät katutaiteesta vaikutteita saanut kuvitus ja ensimmäisen pääsiäisen tapahtumia pohtivat tekstikiteytykset. Sosiaalisen median lisäksi ahtitwaarnojen on tarkoitus näkyä julisteina seurakuntien seinillä.
Kirkon työtä sosiaalisessa mediassa on jo vuosien ajan pyritty kehittämään järjestelmällisesti. Mikroblogipalvelu Twitterissä ilmiöksi nousseen saarnan 140 merkkiin tiivistävä twaarna syntyi noin puoli vuotta sitten Mäntsälän kirkkoherran Mikko Seppälän ideana. Nimen twaarna keksi helsinkiläinen teologian opiskelija Visa Viljamaa, ja twaarnojen julkaisuajankohdaksi sovittiin perinteinen saarnapäivä sunnuntai.
Puolessa vuodessa twaarnasta on kasvanut huomattu sosiaalisen median ilmiö. Esimerkiksi Espoon piispasta Tapio Luomasta on tullut aktiivinen twaarnaaja. Näin saarnasta on tullut tiivistetyssä muodossa yllättäen osa monien suomalaisten mediatodellisuutta.
Palmusunnuntaista alkavalla hiljaisella viikolla seurakunnat ovat perinteisesti järjestäneet niin sanottuja ahtisaarna-jumalanpalveluksia. Ahtisaarnojen aiheena on ollut jokin jakso Jeesuksen kärsimyshistoriasta. Helsingin seurakunnissa tätä kirkon perinnettä sovellettiin uudella tavalla, ja nyt ahtitwaarnat leviävät sosiaalisessa mediassa. Helsingin seurakuntien ahtitwaarnatekstit on kirjoittanut tuottaja, teologian maisteri Jan Ahonen ja kuvat on tehnyt graafikko/webmaster Anu Ylä-Jussila.
–Twaarnoissa on se hieno piirre, että niissä voi välittää evankeliumeihin pohjautuvia huomioitaan tiiviissä muodossa. Helsingin seurakunnat haluavatkin näiden ahtisaarnojen myötä haastaa ja kannustaa kaikkia, ei vain jakamaan ahtitwaarnoja eteenpäin sosiaalisessa mediassa, vaan myös itse twaarnaamaan ja jakamaan omaa elämänviisauttaan muille, Jan Ahonen sanoo.
Twaarnan tekeminen on Ahosen mukaan todellinen tiivistämisen ja ytimekkään ilmaisun etsimisen prosessi, muttei ennenkuulumaton. Muun muassa Vuorisaarnan autuaaksijulistuksissa on paljon samaa kiteyttävää ilmaisutapaa.
Esimerkiksi palmusunnuntain sanoma on tiivistynyt ahtitwaarnaksi seuraavasti: Hoosianna! Odota aasilla ratsastavaa nöyrää Vapahtajaa. Varo Jeesuksella ratsastavia kopeita aaseja. #ahtitwaarna Kiirastorstain twaarnateksti taas kuuluu: Ehtoolliselle kelpasivat kavaltaja-Juudas, kieltäjä-Pietari ja epäilijä-Tuomas. Kristityt. Sekalaista seurakuntaa, alusta alkaen. #ahtitwaarna
Kotimaa-lehti kertoi ahtitwaarnoista torstaina 10.4.
Ilmoita asiavirheestä