Millaisia ongelmia syntyisi, jos samassa perheessä asuisi kaksi äitiä?
Tätä kysytään evankelis-luterilaisen uskonnon oppilailta WSOY:n kustantamassa kolmannen ja neljännen luokan oppikirjassa Suuri kertomus (2008).
Helsinkiläinen kolmasluokkalaisen äiti Arja Lehikoski jakoi kuvia kirjan sivuista tiistai-iltana Facebookissa.
Kysymys kahden äidin perheen ongelmista on kotitehtävänä kappaleessa, joka kertoo Jaakobista. Kertomuksessa Jaakobin eno Laban lupaa Jaakobille seitsemän vuoden työtä vastaan tyttärensä, Jaakobin rakastaman Rakelin. Laban kuitenkin pettää Jaakobin ja pakottaa hänet naimaan Rakelin lisäksi myös toisen tyttärensä Lean.
Suuri kertomus -oppikirjan ovat tehneet Riitta Nisonen, Markku Töllinen ja Markku Pyysiäinen. Helsingin normaalilyseon rehtorin, dosentti Markku Pyysiäisen mukaan kysymyksellä kahden äidin perheen ongelmista viitataan moniavioisiin perheisiin, ei kahden samaa sukupuolta olevan vanhemman muodostamiin perheisiin.
– Moniavioisuus nousee sieltä Raamatun tekstistä, yksiavioisuus tulee Raamatussa vasta paljon myöhemmin. Silloin kun tuo kirja tehtiin, avioliittolaki oli aika lailla syrjässä. Ei siitä silloin paljon keskusteltu, Pyysiäinen sanoo.
Lehikosken mukaan kolmasluokkalainen tulkitsee kysymyksen helposti kannanotoksi kahden äidin muodostamia perheitä vastaan.
– Miten lapsi voisi ymmärtää, että kun puhutaan kahden äidin perheestä, tarkoitetaan nimenomaan moniavioista perhettä? Lehikoski kysyy.
Toisella Arja Lehikosken jakamalla kirjan sivulla kuvateksti kertoo, että Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Kuvassa on mies, kaksi apinaa ja värikkäitä lintuja. Lehikosken mukaan saman sivun muissa kuvissa on kuvattuna sama asia kuin kuvatekstissä, mutta tästä kuvasta nainen puuttuu.
– Tämä on mielestäni lähinnä huono vitsi, Lehikoski sanoo.
Markku Pyysiäisen mukaan kuvassa ei ole naista siksi, että kuva kertoo vanhemmasta luomiskertomuksesta, jossa Jumala luo ensin miehen ja vasta myöhemmin naisen miehen kylkiluusta.
Lehikosken mielestä on kohtuutonta vaatia kolmasluokkalaiselta, että he ymmärtäisivät ajattelua kuvavalinnan taustalla.
– Lapsen pitäisi tuntea tarina etukäteen, jotta hän voisi ymmärtää tämän. Lisäksi täytyy muistaa, että osa oppilaista tulee maista, joissa sukupuolten välinen tasa-arvo on vain utopia. Tällä kuvamateriaalilla vahvistetaan sen kaltaista ajattelua, että mies on naista tärkeämpi. Naista ei nähdä tarpeellisena edes kuvata.
– Ei voida olettaa että yhdeksänvuotiaat kykenevät näin abstraktiin ajatteluun. Totta kai teologisen koulutuksen saanut pystyy ajattelemaan sen näin, mutta kolmasluokkalaiset eivät ole teologeja.
Arja Lehikosken ottamia kuvia kirjasta on jaettu Facebookissa muutamia kymmeniä kertoja. Markku Pyysiäinen ei täysin ymmärrä kirjan herättämää kritiikkiä.
– Onhan se selvää, että Vanhan testamentin aikaan yhteiskunta oli patriarkaalinen. Nämä ovat suuria kertomuksia, jotka on syytä tuntea.
Kuvat: Arja Lehikoski
Ilmoita asiavirheestä