Suomalainen kirkkoon kuulumaton pariskunta on kastattanut lapsensa Tallinnassa 50 euron hintaan.
Tämän ei periaatteessa pitäisi olla mahdollista Viron luterilaisessa kirkossa, mutta Tarton yliopiston käytännöllisen teologian lehtori Kaido Soom toteaa Kotimaa24:lle, että näin on kuitenkin voinut käydä.
Asiasta kertoi ensimmäisenä
Tallinna24.ee
. Se ei kerro, missä seurakunnassa suomalaisvauva kastettiin. Suomessa vauvan kirkkokaste ei olisi onnistunut ilman ainakin toisen vanhemman jäsenyyttä kirkossa. Nyt on siis lanseerattu uusi matkailumuoto eli kasteturismi, Tallinna24.ee kirjoittaa.
– Saimme tietää, että kaste kirkossa onnistuu, ja sitten piti vain sopia ajankohta. Tiedustelimme toimituksen hintaa ja meille kerrottiin, että voimme tukea seurakuntaa haluamallamme summalla. Mitään toiveita rahasumman suuruudesta meille ei kerrottu, aviopari kertoo lehdelle.
Turistien ja ohikulkijoiden ohella paikalla kastetoimituksessa olivat virolainen pappi ja urkumestari. Toimituksen jälkeen suomalaispari sai papilta vironkielisen kastetodistuksen, jossa oli myös kummien nimet.
– Sen jälkeen vähän jännitti, kun meidän piti maksaa tilaisuudesta. Olimme miettineet päämme puhki, että paljonko annamme papille rahaa, ja lopulta päädyimme 50 euroon. Se oli tietenkin pikkuraha, kun ottaa huomioon, että tilaisuudessa oli mukana kanttorikin.
Vihkitoimituksesta voidaan ottaa liki 200 euroa
Jos kyseinen toimitus tapahtui Viron luterilaisen kirkon seurakunnassa, se on kirkkolain vastainen. Kaido Soom kertoo kuitenkin, että Virossa on tyypillistä, että kirkkolain noudattamisessa tehdään poikkeuksia. Toisin sanoen kirkkolakia rikotaan.
– Periaatteessa toisen kastettavan lapsen vanhemmista pitäisi kuulua Viron kirkkolain mukaan luterilaiseen kirkkoon ja heillä pitäisi olla vähintään yksi luterilainen kummi. Ehkä tällaiset poikkeukset voivat joskus olla sielunhoidollistakin laatua. Onhan mahdollista, että pariskunta antoi lupauksen siitä, että lapsi tai he itse tulisivat myöhemmin rippikouluun. Samoin on mahdollista, että vanhemmat ovat tuoneet Suomen kastetodistukset mutta eivät ole kertoneet, että he ovat eronneet kirkosta, Soom pohtii.
Suomessa kaste tarkoittaa seurakunnan jäseneksi ottamista.
– Ehkä Virossa konfirmaation asema on pikkaisen vahvempi, mutta kyllä täälläkin kaste tarkoittaa periaatteessa liittymistä seurakuntaan noin teologisessa mielessä.
Viron luterilaisen kirkon pappi Kaido Soom kertoo itsekin kerran kastaneensa lapsen, jonka vanhemmat lupasivat tulla kasteelle ja rippikouluun. Vanhempia ei kuitenkaan kuulunut.
– Voi sanoa, että kasteelle oli sielunhoidolliset syyt. Tämä tietenkin oli kirkkolain rikkomista. Ongelma on siinä, että Virossa puuttuu yleinen rekisteri – Suomessa se on – ja siksi rikkomukset eivät tule ilmi. Jos se tulee ilmi, voi sekä läänirovasti että piispa tai arkkipiispa antaa papille nuhteen ja näin on myös joskus tapahtunut.
Kaido Soom uskoo, ettei Viron luterilaisessa kirkossa ole helppo selvitellä Tallinnassa nyttemmin toimitettua suomalaisparin vauvan kastetta, koska seurakunnasta ja papista ei ole tietoa. Kirkolla ei myöskään ole väestörekisteriä kuten Suomessa.
– Virossa tämä uutinen ei ole millään tavalla tullut esiin.
Soom kertoo myös, että Viron luterilaisessa kirkossa kasteesta saatetaan ottaa toimituspalkkio. Joissain seurakunnissa kaste ja konfirmaatio ovat ilmaisia, joissakin seurakunnissa toimitusmaksu on vapaaehtoinen ja joissakin se on pakollinen.
– Kaikkein isoimmat toimituspalkkiot, joista olen kuullut, ovat vihkitoimituksesta liki 200 euroa.
Suomessa Tallinnan tapauksesta kertoi ensimmäisenä
Helsingin uutiset
.
Tallinna24.ee on Keskisuomalainen-konsernin perustama verkkolehti Virossa.
Kuva: Olli Seppälä
Ilmoita asiavirheestä