Arkkipiispa emeritus John Vikström: Onko naispappeus virkakysymys?

Kysymys naispappeudesta ei lakkaa haastamasta kirkkoamme ja sen yhteyttä. Asia oli taas esillä Kotimaassa 8.11. ”Pappisvirka on kiistan ytimessä”. Näin kuului haastattelun otsikko ja haastateltu Juhana Tarvainen totesi, että ”käsitys virasta on niin toisenlainen”. Mutta onko todella näin?

Viime vuosina on tosin sekä naispappeuden vastustajien että monien kannattajienkin kielenkäytössä annettu ymmärtää, että kiistan ytimessä on erilainen virkakäsitys. Näin on todettu, vaikkei ymmärtääkseni ole koskaan selkeästi osoitettu mikä kohta kirkkomme virkakäsityksessä on vastustajien mielestä naispappeuden esteenä.

Tämä ei ole mikään yllätys, sillä este lienee muualla. Ainakin niissä raamatunkohdissa, jotka ovat olleet keskustelun keskipisteessä, este naisen opettamiselle ja puhumiselle on todella muualla. Niissä ei viitata mihinkään virkaan. Sen sijaan viitataan naiselle kuuluvaan asemaan ja sen vaatimaan käyttäytymiseen.

”Naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo” (1. Kor. 14:34). (Edellinen käännös: ”olkoot alamaisia”.)

”Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti” (1. Tim. 2:12).

Naisen on oltava miehelle alamainen (1. Moos. 3:16). Siellä on hänen asemansa, ja hänen on käyttäydyttävä tämän aseman mukaisesti: Olla julkisesti puhumatta ja opettamatta. Huoneentaulujen etiikkaa on siis noudatettava myös seurakunnassa (Ef. 5:22,24; 1. Tim. 2:11; 1. Petr. 3:1). Tämä kuuluu Herran käskyn mukaiseen järjestykseen seurakunnan kokouksissa (1. Kor. 14:37). Harva asia Raamatussa on niin selkeästi perusteltu kuin naisten puhe- ja opetuskiellot. Alamaisuus vaatii nöyrää ja hiljaista kuuliaisuutta.

Kun naispappeuden vastustaminen pohjautuu näihin kieltoihin, tämän pappeuden este ei silloin ole virassa vaan naisessa, ei virkakäsityksessä vaan naiskäsityksessä. Näin ollen rohkenen ajatella, että jos tällainen toteamus saisi olla lähtökohtana, mikäli jatketaan keskustelua naispappeudesta, se voisi tuntuvasti selkiinnyttää tätä keskustelua.

Joudumme tietysti pohtimaan minkälainen muutos on tapahtunut kirkkomme ja herätysliikkeiden naiskäsityksessä, kun naisen tasavertaisuus sekä yhteiskunnassa että kirkossa nyttemmin yleisesti hyväksytään – ja mitä tämä muutos voisi merkitä naispappeuden arvioinnille.

John Vikström

arkkipiispa emeritus

Lue myös:

Piispa Matti Repo ja Sleyn Juhana Tarvainen kirkosta ja jumalanpalvelusyhteisöistä: pappisvirka on kiistan ytimessä ja avioliittokysymys voi jyrkentää jakolinjoja

Millaisia ovat messut 20 vuoden päästä? – Katso videolta, mitä Matti Repo ja Juhana Tarvainen visioivat

***

Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!

Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.

Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.

Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliHakunilan seurakunta avaa kirkkonsa sateenkaarivihkimisille
Seuraava artikkeliPiispa Bo-Göran Åstrand joutuu toimittajien tenttiin Piispan kyselytunnilla huomenna

Ei näytettäviä viestejä