Esikoislestadiolaiset ry järjestää tänä vuonna oman rippikoulun Lahdessa ja monissa muissa kaupungeissa. Yhdistys edustaa esikoislestadiolaisen herätysliikkeen tänä vuonna tapahtuneen jakautumisen jälkeen liikkeen kirkkokriittisempää uomaa.
Esikoislestadiolaiset ry:n rippikoulut poikkeavat järjestön piirissä aikaisemmin pidetyistä rippikouluista sikäli, että hiippakunnat eivät enää ole antaneet niiden pitämiseksi lupia. Näin ollen nämä rippikoulut eivät enää ole evankelis-luterilaisen kirkon rippikouluja.
Taustalla on se, että esikoislestadiolainen herätysliike otti viime vuonna kirkkojärjestyksen vastaisesti sakramentit omaan käyttöön. Esikoislestadiolaiset ry:n tilaisuuksissa maallikot ovat sekä jakaneet ehtoollista että kastaneet lapsia.
Lahtelainen Esikoislestadiolaiset ry:n rippikoulun vastuuhenkilö Veli-Matti Koskimaa kertoo, että järjestön omia rippikouluja järjestetään nyt aivan uudessa tilanteessa. Aikaisemmin Lahdessa on järjestetty Tampereen hiippakunnan luvalla järjestörippikoulu yhteistyössä seurakuntien kanssa.
– Tilanne on nyt muuttunut, emmekä lähteneetkään enää anomaan uutta lupaa, koska Lahdessakin Esikoislestadiolaiset ry:n tilaisuuksissa siirrytään omaan ehtoolliseen. Tämä on siis meidän oma rippikoulumme, Koskimaa kertoo.
Rippikouluissa opettavat herätysliikkeen maallikkosaarnaajat
Kirkkojärjestyksen mukaan kirkon rippikoulua johtaa pappi tai lehtori. Sellaisia esikoislestadiolaisilla ei ole, vaan rippikoulussa opettavat herätysliikkeen maallikkosaarnaajat.
– Jo aikaisemminkin noin puolet opetuksesta oli heidän vastuullaan, puolet seurakunnan papin. Koska jo aikaisemminkin rippikoulumme on Lahdessa ollut niin sanottu katekismusrippikoulu, sen opetussisältö ei nyt uudessa tilanteessa ratkaisevasti entisestä muutu, Veli-Matti Koskimaa sanoo.
Koskimaa kertoo, että oman liikkeen rippikoulun käyvät nuoret konfirmoidaan herätysliikkeen omissa rukoushuoneissa. Konfirmoijat ovat rippikouluissa opettaneita maallikkosaarnaajia.
Esikoislestadiolaiset ry:n rippikoulu ei tuo niitä oikeuksia, jotka rippikoulua ja konfirmaatiota muuten normaalisti seuraavat. Koskimaan mukaan rippikouluun tulevien lasten vanhemmat ovat asiasta tietoisia.
– Heille on pidetty tiedotustilaisuus ja siellä on kerrottu myös seuraukset tämän rippikoulun käymisestä. Nuorille siis ei tule oikeutta kirkon papin kastaman lapsen kummiuteen, ei kirkolliseen vihkimiseen eikä kirkolliseen vaalikelpoisuuteen, Koskimaa sanoo.
Jos Esikoislestadiolaiset ry:n rippikoulun käynyt nuori kuitenkin joskus esimerkiksi kirkollisen vihkimisen haluaisi, hänen täytyisi käydä seurakunnassa niin sanottu aikuisrippikoulu ja tulla konfirmoiduksi yksityisesti.
– Meillä on Lahdessa ollut tätä koskeva neuvottelu Lahden ja Nastolan kirkkoherrojen kanssa. Haluamme olla avoimia, jotta tieto ei leviäisi vain epävirallisia kanavia pitkin.
Koskimaan mukaan Lahden lisäksi Esikoislestadiolaiset ry:n omia rippikouluja pidetään järjestön maallikoiden voimin ensi vuonna Lahden ohella todennäköisesti myös Helsingissä, Joensuussa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Tampereella ja Turussa.
Näihin rippikouluihin ei ole minkään hiippakunnan antamaa lupaa.
Repo: Näillä rippikouluilla ei ole tekemistä kirkon rippikoulujen kanssa
Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo kertoo, että Esikoislestadiolaiset ry ei ole vuoden 2015 jälkeen anonut Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulista lupaa rippikoulujen järjestämiseen.
Vuodeksi 2016 lupa Revon mukaan vielä myönnettiin, koska liike ei ollut aloittanut omien sakramenttien viettämisiään.
– Tämän vuoden aikana käytäntö näyttää levinneen joillekin paikkakunnille. Vastaavasti liike näyttää aloittavan myös omat rippikoulut. Niillä ei ole tekemistä kirkon rippikoulujen kanssa, Repo sanoo.
Ensi vuonna Lahdessa toteutettava rippikoulu on Revon mukaan Esikoislestadiolaiset ry:n oma järjestely, jonka suhteesta kirkon rippikouluihin ja niistä seuraaviin oikeuksiin ei ole ollut mitään puhetta.
– Yhdistyksellä kuitenkin vaikuttaa olevan siinä määrin kirkon kannasta poikkeava käsitys niin kasteesta, ehtoollisesta, pappisvirasta kuin seurakunnasta, ettei sen mukaisesti annettua opetusta voida pitää evankelis-luterilaisen kirkon konfirmaatioon oikeuttavana rippikouluna.
Esikoislestadiolaiset ry on siis vielä tänä vuonna voinut järjestää rippikoulun, joka johtaa konfirmaatioon kirkossa.
– Näin on toimittu siis Lahdessa. Toisin on menetelty Tampereella, jossa edelleen yksi seurakuntayhtymän omista rippikouluista on voitu järjestää yhteistyössä eräiden esikoislestadiolaisten kanssa. Tällöin opetusvastuu on seurakunnalla, ei yhdistyksellä, ja myös konfirmaatio seuraa luontevasti.
Revon mukaan on ylipäätään vaikea ymmärtää, miksi haluttaisiin kirkollista konfirmaatiota, mutta ei kastetta kirkon yhteyteen saati ehtoollista kirkon yhteydessä.
– Konfirmaatio on liittymistä kirkon hengelliseen elämään, se on uskonyhteyttä kirkon ja sen jäsenten kanssa. Sen sijaan omat kasteet ja oma ehtoollinen ilmaisevat halua olla siitä erillään, Matti Repo sanoo.
Esikoislestadiolaisen liikkeen kirkkomyönteisempää linjaa jatkaa uusi yhdistys Esikoiset ry. Sen toiminnassa sakramentteja eivät hoida liikkeen omat maallikot, vaan esikoislestadiolaisen herätysliikkeen vanhan tavan mukaan kasteet ja ehtoolliset toimittavat kirkon papit.
Myös tässä esikoislestadiolaisuuden suunnassa suunnitellaan ensi vuodeksi rippikouluja, kuitenkin yhteistyössä kirkon kanssa.
Kuva: Olli Seppälä. Esikoislestadiolaisten rukoushuone Lahdessa.
Lue myös:
Mitä esikoislestadiolaisille tapahtui? – Kotimaa käy läpi eron vaihe vaiheelta
Esikoislestadiolaiset maallikot kastavat nyt lapsia
Esikoislestadiolaiset ottivat ehtoollisen omaan käyttöön
Ilmoita asiavirheestä