Teologian maisteri Juha Partasen helluntailaisessa lapsuudenkodissa viljeltiin Israel-ystävyyttä. Vanhemmat puhuivat uutisten äärellä, kuinka Jumala auttoi Israelia voittamaan vihollisensa.
Yom Kippurin sodan aikana Partanen oli alakoululainen, joka kiinnitti sänkynsä yläpuolelle lehdistä leikkaamiaan kuvia Israelin hävittämistä tankeista.
Vuosi sitten Partanen toimi Israelissa ja Palestiinassa ihmisoikeustarkkailijana Kirkkojen maailmanneuvoston EAPPI-ohjelmassa. Kokemus oli järisyttävä.
Helluntailainen opetus Israelista Jumalan valittuna kansana kiinnosti niin paljon, että hän valitsi sen gradunsa aiheeksi. Hän selvitti, miten helluntailaisten Ristin Voitto -lehti kuvasi Israelin sotilaallisia konflikteja 1960‒1990-luvuilla.
Israelin kuuden päivän sodasta alkoi Suomen helluntaiherätyksessä innokas Jeesuksen paluun odotus. Kun Israel voitti itseään vahvemmat arabivastustajansa 50 vuotta sitten, uskovaiset näkivät Jumalan tarttuneen historian kulkuun.
Israelin valtion perustaminen ja maan jälleenrakentaminen merkitsi monelle Raamatun Israelia koskevien lupausten toteutumista.
Kertoessaan paluunsa merkeistä Jeesus kehotti ottamaan oppia viikunapuun viheriöivästä oksasta. Israelin valtion perustaminen tulkittiin helluntailiikkeessä viikunanoksan viheriöimisenä.
Partanen kertoi tutkimustuloksistaan viime viikolla ilmestyneessä Ristin Voitto -lehdessä.
Libanonin sota merkki Messiaan paluusta
Kun Libanonin sota nostatti profaanissa mediassa Israelin arvostelua, Ristin Voitto varoitti lukijoitaan yhtymästä Israelin vastaiseen kritiikkiin. Arvostelu nähtiin Jumalan tahdon vastustamisena ja sielunvihollisen tarkoitusten edistämisenä.
Messiaan paluuta odotettiin kovasti juuri Libanonin sodan aikana, kun Israelin valtion perustamisesta alkoi tulla täyteen 40 vuotta.
Partasen mukaan osa helluntailaisuuden henkisestä selkärangasta murtui, kun Jeesus ei 1980-luvun loppuun mennessä palannutkaan.
Persianlahden sodan aikana Ristin Voiton päätoimittajana toiminut Valter Luoto toi keskusteluun uusia painotuksia.
‒ Luoto pyrki laajentamaan näkökulmaa ja huomioimaan myös Uuden testamentin ja Jeesuksen opetuksen, Partanen kommentoi Ristin Voitto -lehdessä.
Kotimaa24:lle antamassaan haastattelussa Partanen toteaa Ristin Voiton nykyisen Israel-kirjoittelun olevan ”yllättävän vähäistä”.
‒ Israelia markkinoidaan lähinnä kristittyjen Disneylandina, jossa voi nauttia Jeesuksen paikoista ja auringosta.
Juha Partanen valmistui helmikuussa teologian maisteriksi ja etsii parhaillaan papinpaikkaa pääkaupunkiseudun luterilaisista seurakunnista. Hän kertoo liittyneensä luterilaiseen kirkkoon sen rauhallisen ja arkeen yhtyvän teologian vuoksi.
Ghettoutuminen vaikuttaa tutulta
Partasen näkemys Israelin valtion politiikasta joutui vuosi sitten päivitykseen hänen toimittuaan ihmisoikeustarkkailijana Israelissa ja Palestiinassa.
‒ Palestiinalaisten olot ovat huonontuneet paljon viimeisten 15 vuoden aikana. Siellä tapahtuu samanlaista ghettoutumista, minkä kohteeksi juutalaiset joutuivat 1930-luvun Euroopassa.
Partasen mukaan juutalaiset ja palestiinalaiset haluavat elää rauhassa keskenään aivan pientä joukkoa lukuun ottamatta.
‒ Tiukentaessaan palestiinalaisten oloja Israelin hallinto hyödyttää sodanhaluista marginaalia.
Partasen mielestä raamatullista Israel-puhetta viljelevien tulisi lukea tekstinsä huolellisesti.
‒ Jos Israelin olemassaoloa perustellaan Vanhan testamentin teksteillä, Jumala voi myös arvioida Israelia samojen tekstien mukaan. Mitä sille siis voi tapahtua? Jumala on ennenkin tuominnut ja rangaissut Israelia epäoikeudenmukaisuudesta jopa pakkosiirtolaisuuteen asti.
Partasen mukaan johdonmukaisuus Raamatun äärellä johtaa myös näkemään, että hyökkäykset Israelia vastaan voivat olla seurausta sen omista toimista, eivät demonisia hyökkäyksiä.
Suomessa on edelleen tahoja, jotka puolustavat Israelin oikeutta rakentaa siirtokuntia ja pitää niitä hallussa. He eivät käytä sanaa miehitys.
Vaikka Partanen ei enää jaa tällaisia käsityksiä, hän uskoo edelleen, että Israelilla on erityinen asema Jumalan silmissä. Jeesus palaa takaisin omaan kaupunkiinsa, mutta voimme joutua odottamaan sitä vaikka kuinka monta sukupolvea.
‒ Voi olla, että juutalaiset joutuvat tässä välillä vielä poiskin maastaan. Se näkee, ken elää.
Kuva: Juha Partasen kotiarkisto. Kuvassa Juha Partanen kuuntelee palestiinalaisnaisen kokemuksia. Taustalla näkyy juutalaissiirtokunta.
Lue myös:
Tutkimus: Toivo kahden valtion rinnakkaiselosta hiipuu Israelissa
Juutalaisuuden ja kristinuskon välillä tarvitaan uusia avauksia
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.
***
Ilmoita asiavirheestä