Kommentti: Hiippakohu Oulussa kertoo symbolien yhteentörmäyksestä – mutta myös väärintulkinnasta

Sosiaalisessa mediassa moni hämmästyi, hölmistyi ja pahoitti kaiken päätteeksi mielensä, kun näki kuvan Oulun uuden piispa Jukka Keskitalon hiipasta. Siinä on edessä ylösalaisin käännetty risti, saatananpalvojien symboli. Tai sellaiseksi se tulkittiin.

Ylösalaisin käännetty tyhjä risti on kristillisessä perinteessä tunnettu nimellä pietarinristi. Varhaiskristillisen tarinan mukaan Pietari halusi tulla ristiinnaulituksi toisin kuin Herransa, koska ei kokenut olevansa hänen arvoisensa, ja pyysi roomalaisia kääntämään ristin. Niinpä pietarinristi symboloi nöyryyttä ja marttyyriutta. Koska paavi on katolisen itseymmärryksen mukaan Pietarin seuraaja, yksi hänen tunnuksistaan on pietarinristi.

Pietarinristi satanistisessa käytössä ottaa lähtökohtansa siitä, että Pietari kielsi kolmesti Jeesuksen.

Pietarinristiä näkee käytettävän silloin tällöin kirkollisessa yhteydessä Suomessakin, kuten monia muitakin erilaisia ristityyppejä. Pietarinristi on ympäri käännetty latinalainen risti, jossa ylä- ja sivusakarat ovat samanmittaisia. Pietarinristi löytyy esimerkiksi vuonna 1957 valmistuneen Veitsiluodon kirkon harjalta Kemistä. Ei sitä ole tiettävästi somessa kauhisteltu.

Mistä siis haloo ja hämmennys Moosa Myllykankaan suunnitteleman hiipan kohdalla?

Viime vuosikymmenten aikana nurinpäin käännetty risti on alettu yhä laajemmin mieltää saatanapalvojien, satanistien ja ylipäätään kaiken kristinuskon ja uskonnonvastaisuuden symboliksi. Kiitos tästä kuuluu pahan mytologiaa ihannoivalle black metal -musiikille ja lukuisille pahan voimilla mässäileville elokuville. Siis populaarikulttuurin kuvastolle, jonka piilovaikutus on vahva.

Tosiasia lieneekin, että useimmille alle nelikymppisille pietarinristi on jotain muuta kuin perinteinen kristillinen symboli – se on satanismin vertauskuva.

***

Oulun piispanhiipan ristin näkeminen satanistisena symbolina on esimerkki muuttuvasta symboliikasta ja vertauskuvien ristiriitaisuudesta. Vanha tulkinta saa kokonaan uusia merkityksiä. Alakulttuurin tulkinta työntää tieltään perinteisen tulkinnan.

Samalla tavalla on muutamassa vuosikymmenessä muuttunut toinenkin kristillinen vertauskuva, sateenkaari. Se on perinteisesti ollut Jumalan liiton vertauskuva vedenpaisumuksen jälkeen. Sateenkaari merkitsi ihmiselle uutta alkua, toivoa ja rauhaa. Sateenkaari tarkoittaa erilaisuudesta syntyvää kokonaisuutta. Myös Jeesus on kuvattu viimeisellä tuomiolla sateenkaaren äärellä. Mutta nykyään lähes jokainen tulkitsee sateenkaaren käytön viittauksena homoseksuaaleihin ja heidän oikeuksiensa ajamiseen.

Vielä räikeämpi esimerkki tulkinnan muuttumisesta – joskaan kyse ei ole kristillisestä symbolista – on hakaristi, swastika. Se tunnettiin pitkään erityisesti vanhana intialaisena kuviona, joka merkitsi pyhää ja hyvää. Suomessa hakaristi koristi muun maussa ilmavoimien koneita ja Lotta-Svärd-järjestön tunnusta. Natsi-Saksan ansioista siitä tuli poliittisen väkivallan, häikäilemättömän toiminnan ja kansanmurhan symboli. Se lienee nykyisin yksi ei-toivotuimmista symboleista ja sen käyttö kaikissa merkityksissä herättää vahvoja mielipiteitä. Natsien hakaristille antama sisältö hautaa alleen kaikki muut merkin tulkinnat ja käyttötarkoitukset.

***

Symbolit ovat harvoin yksiselitteisiä. Niillä voi olla monia eri merkityksiä uskonnosta, kulttuuripiiristä ja aikakaudesta riippuen. Esimerkiksi riikinkukko on eri aikoina kristikunnassa symboloinut sekä ylpeyttä ja turhamaisuutta että haudassa lepäävää Kristusta ja uudestisyntymistä.

Oulussa on todistettu symbolien yhteentörmäystä. Vetoaminen vanhaan kristilliseen perinteeseen ei auta, sillä tieto tuosta perinteestä on ohentunut, ellei kadonnut kokonaan. Ihmisten tulkinnoille ja mielleyhtymille ei voi mitään. Niin on, jos siltä näyttää. Jos hiipan risti näyttää saatananpalvojien symbolilta, niin silloin se on sellainen.

Tästä eteenpäin pukiessaan hiipan päähänsä Jukka Keskitalo joutuu miettimään ristinsä vastaanottoa aivan uudella tavalla. Hiippa ei ole vain arvokkuutta ja hierarkkista roolia ilmentävä päähine. Se on viesti, siihen liittyy tulkinta, joka ei ole hiipan kantajan eli viestin lähettäjän tarkoitus.

Toivottavasti Oulun kapitulissa ei hermo kuitenkaan nyt petä ja mennä ratkaisuun, jossa ristiä halutaan muuttaa katkaisemalla pitkä yläsakara alasakaran mittaiseksi. Näin pietarinrististä tulisi tasaristi, jonka yläpuolella on viiva, ikään kuin säde.

Pietarinristin käyttäminen hiipassa piittaamatta kansan sille antamasta tulkinnasta on opetustehtävä. Älkää antako pahalle valtaa. Kulkekaa ajan henkeä vastaan.

Ylösalaisin käännetty tyhjä risti on kristilliseltä symbolisisällöltään eri asia kuin ylösalaisin käännetty krusifiksi, jonka kyllä voi tulkita kristinuskon vastaiseksi – sen tarkoituskin on vääristää ja halventaa Kristusta. Tämä näkökulma on Oulun hiippakohussa unohtunut.

Keskitalon hiippa pietarinristeineen julistaa siis enemmän kuin kenenkään toisen piispan hiippa. Kaikkine tulkintoineen.

Kuva: Sanna Krook / Kirkon kuvapankki

Lue myös:

Piispa Keskitalon hiipassa on ylösalaisin käännetty risti – mistä on kyse?

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliJari Pulkkinen: Nuorten antama kiitettävä arvosana rippikoululle on melkoinen saavutus
Seuraava artikkeliOulun hiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä

Ei näytettäviä viestejä