”Kristinusko voi rohkaista rakenteelliseen tottelemattomuuteen”

Pastori Marjaana Toiviainen on mukana Jani Leinosen Kiasmaan toteuttamassa Tottelemattomuuskoulu-näyttelyssä. Tottelemattomuuskouluun liittyvissä aikuisten työpajoissa tottelemattomuutta opettavat Toiviaisen lisäksi kansanedustaja Li Anderson, rap-artisti Paleface sekä televisiosta tutut Riku Rantala ja Tunna Milonoff.

Marjaana Toiviaisen mukaan tottelemattomuuskoulussa opetellaan konkreettisesti harjoittamaan tottelemattomuutta.

– Minä kuljetan oppilaat tutkimaan ihmiskäsityksen ja pyhyyden perusteita. Käsityksemme ihmisestä taustoittaa mielestäni kaikkea tottelemattomuuttamme tai tottelevaisuuttamme, tajusimme sitä tai emme.

Toiviainen katsoo kaikkien yhteisöelämän muotojen, kuten perustuslain, opetussuunnitelmien tai talousteorioiden taustalla olevan sekä arvoja että sitoutumista. Hän haluaa opettaa tunnistamaan ja tarvittaessa kyseenalaistamaan niitä.

– Samalla opetan keinoja elää sen kanssa, että vaikka haluamme muuttaa maailmaa ja olla tottelemattomia, emme kykene muuttamaan edes itseämme. Kohdatessamme maailman rumuuden törmäämme omaan rajallisuuteemme.

Marjaana Toiviainen ei kuitenkaan halua antaa ehdottomia neuvoja siitä, ketä kohtaan kannattaa olla tottelematon. Mieluummin hän tarjoaa esimerkkejä siitä, mitä itse kokee tärkeäksi vastustaa. Joskus tottelemattomuus voi olla jopa elintärkeää. Toiviainen kertoo toipuvansa vaikeasta syömishäiriöstä.

– Tällä hetkellä opettelen vastarintaa vallitsevaa kapitalistista ja materialistisen normatiivista kehokuvaa kohtaan.

Museoesineestä ihmiseksi

Kristinusko voi rohkaista rakenteelliseen tottelemattomuuteen, Toiviainen uskoo. Esimerkkeinä hän mainitsee Martin Luther King Juniorin, Dorothy Dayn, Fransiskus Assisilaisen sekä Jeesuksen. Hän kertoo lähteneensä mukaan Tottelemattomuuskouluun, koska halusi tuoda pyhyyden osaksi ihmisyyden muutosmahdollisuuksien kirjoa.

– Olen vakuuttunut siitä, että esimerkiksi rasismista, materialismista, kateudesta ja ahneudesta voi toipua. Meidän perinteessämme sitä kutsutaan synnintunnoksi, parannuksenteoksi ja kilvoitteluksi.

Näyttelyn avajaisissa oli mukana Marjaana Toiviaisen tuttavat Luminiza ja Lidia, jotka keräsivät Jani Leinosen teoksen edessä rahaa kuppeihinsa. Luminiza ja Lidia ovat tulleet Suomeen Romaniasta ja he ansaitsevat elantonsa kerjäämällä.

He saivat Toiviaisen mukaan hieman näyttelyn tottelemattomuusopettajia parempaa palkkaa, minkä lisäksi ihmiset antoivat heille rahaa. Naisten läsnäolo herätti paljon keskustelua. Jotkut herkistyivät, mutta toiset pitivät mauttomana ihmisten esineellistämisenä.

Toiviainen kertoo kokeneensa tilanteen epämiellyttävänä ja luotaantyöntävänä, mutta samalla äärimmäisen tarpeellisena. Julkisessa keskustelussa harvat kysyivät naisilta itseltään, miten he asian kokivat. Marjaana Toiviainen kysyi.

– Oli kiva olla töissä lämpimässä ja kuivassa, ihan erilaista kuin kadulla. Kukaan ei sylkenyt tai lyönyt, oli turvallista. Meitä tervehdittiin ja meidän kanssamme juteltiin. Oli erikoinen kokemus. Kun katsoimme muiden kylttejä seinällä, tuli surullinen olo, koska sukulaisiamme on eri puolilla Eurooppaa, ja on ikävä heitä. Ihmiset alkoivat itkeä. Ei meidän takia tarvitse itkeä. Parempi olisi esimerkiksi, että saisimme kunnon työn, tai asunnon, Luminiza ja Lidia kertovat Toiviaisen kautta.

– Heistä piti siis tulla museoesineitä, jotta heistä tuli päiväksi ihmisiä. Kammottavaa. Ja juuri se meidän pitää muistaa, Toiviainen sanoo.

Kuva: Jukka Granström

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliArkkipiispa HS:ssä: Kirkon tehtävä ei ole puolustaa kansallisia etuja
Seuraava artikkeliSeurakunnat innostuivat majoittamaan turvapaikanhakijoita

Ei näytettäviä viestejä