Suomessa, kuten useissa muissa Euroopan maissa, käydään jatkuvaa keskustelua siitä, miten katsomusopetus tulisi koulussa toteuttaa. Helsingin yliopiston seminaarissa esitellään opettajankoulutuslaitoksen katsomusaineiden ajankohtaisia tutkimushankkeita.
Yksi hankkeista käsittelee niin sanottua Kulosaaren mallia, jossa uskonnonopetuksessa yhdistellään eri uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetusryhmiä. Malli perustuu kansainvälisessä uskonnon didaktiikan tutkimuksessa esitettyyn integroituun lähestymistapaan.
Kulosaaren yhteiskoulun tapa on herättänyt laajaa kiinnostusta julkisuudessa. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksella on yhteistyössä Kulosaaren yhteiskoulun kanssa aloitettu tutkimusprojekti, jonka keskeisenä tavoitteena on tarkastella uudesta tavasta saatuja kokemuksia oppilaiden, heidän vanhempiensa ja muiden opettajien kokemana.
Seminaarissa Kulosaaren yhteiskoulun rehtori ja opettajat esittelevät opetuksen lähtökohtia ja arkea. Tämän jälkeen kasvatustieteen tohtori Saila Poulter sekä tutkijakoulutettavat Vesa Åhs ja Jussi Ikkala esittelevät Kulosaaren koulun katsomusopetukseen liittyvää projektia.
Projektin yhtenä tarkoituksena on arvioida kriittisesti integroidun katsomusopetusmallin mahdollisuuksia ja uhkia sekä pohtia laajemminkin sen yhteiskunnallista merkitystä.
Lisäksi seminaarissa pohditaan uskonnonopetuksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia sekä moninaisuuden kohtaamista lasten ja nuorten arkiympäristössä.
Seminaari järjestetään tiistaina 18.3.
Lue myös
Pääministeri: Kulosaaren uskonnonopetuskokeilu merkittävä innovaatio
Arkkipiispa Leo: Kulosaaren malli ei ole mikään malli
Ilmoita asiavirheestä