Raamattu ei suosittele aktiivisen kriittistä suhdetta valtiovaltaan, vaan kehottaa juutalaisia ja kristittyjä olemaan ehdottoman kuuliaisia jopa hirmuhallitsijoille. Näin totesi Itä-Suomen yliopiston eksegetiikan professori Lauri Thurén tiistaina Joensuussa Valta-symposiumissa.
Vasta rotusorron vastainen taistelu ja toisen maailmansodan juutalaisvainot käänsivät kristittyjen ja juutalaisten perinteisen tavan asennoitua esivaltaan.
Alkukristityt tottelivat nöyrästi viranomaisia, myös säälimätöntä väkivaltaa käyttänyttä roomalaista sotilasdiktatuuria. 1. Pietarin kirjeen kirjoittaja kehotti kaikkia kristittyjä ”taipumaan Herran vuoksi” ja olemaan kuuliaisia, jopa epäoikeudenmukaisille isännille. Paavalikin käski kunnioittaa esivaltaa, vaikka tunsi omassa selkänahassaan niin keisarin kuin synagogankin väkivaltakoneiston.
Esivalta ei kanna miekkaa turhaan, sanoi Paavali.
– Meilläkin esivallan eli poliisin tunnuksessa on yhä miekka, ei pamppua tai etälamautinta. Onneksi he eivät tiedä, että Raamatussa esivallan miekalla viitataan kuolemantuomioon, Thurén leukaili.
Varaukseton esivallan kunnioitus ei Thurénin mukaan ollut suinkaan varhaisten kristittyjen innovaatio, vaikka he varmasti siitä omalla tavallaan hyötyivätkin.
– Pysymällä alamaisina kristityt saivat lopulta vainot loppumaan. Valtaa pitävät huomasivat, että kristityistä ei ole vaaraa. Esivallan edessä alistumisen syy ei kuitenkaan ollut ensi sijassa opportunismi vaan juutalainen teologia.
”Alistuminen vääränkin esivallan edessä on Kristuksen antama malli”
Lauri Thurén kuvasi 600-luvun taitteessa ennen ajanlaskun alkua vaikuttaneen profeetta Jeremian opetuksia. Jeremian mukaan Jumala delegoi valtansa vääräuskoiselle hirmuhallitsijalle Nebukadnessarille eikä tätä saanut kyseenalaistaa. Jeremian mukaan Jumala uhkasi rankaista juutalaisia miekalla, nälällä ja rutolla, jos nämä eivät alistu väestön pakkosiirtoon Babyloniaan.
600 vuotta myöhemmin kristityt perivät Jeremian mallin. Uusi Babylon oli Rooma, ja uusi Nebukadnessar oli Rooman keisari.
– Esivallalle alistuttiin, koska se oli Jumalan tahto, ei siksi, että esivalta olisi ollut oikeudenmukainen. Lisäksi ajateltiin, että Kristus alistui, kuten Jumalan kansa. Hän oli nöyrä eikä vastustanut pahaa pahalla.
– Alistuminen vääränkin esivallan edessä on siis Raamatun mukaan Kristuksen antama malli. Kansalaistottelemattomuuden ajateltiin silloin vievän eroon Vapahtajasta, Thurén sanoi.
Thurénin mukaan Jeremian linja murtui vasta toisessa maailmansodassa.
– Enää Israelissa ei ajatella, että muilla olisi oikeus alistaa heitä. On ajateltu, että nimenomaan kuuliaisuuden perinne mahdollisti juutalaisten joukkosurman.
– Myös lähes pyhimyksen aseman saanut keskitysleirille joutunut pappi ja teologi Dietrich Bonhoeffer oli valmis tappamaan Hitlerin vaikka paljain käsin.
”Paljon pitää selittää, että Raamatun ukkojen opetuksista saataisiin nykyisessä mielessä poliittisesti korrekteja”
Lauri Thurén korosti, että hänen tehtävänsä raamatuntutkijana ei ole pohtia Raamatun valtakäsitysten yhteiskunta- tai kirkkopoliittisia ulottuvuuksia. Hän kuitenkin kyseli, toimiiko moderni, kriittisesti esivaltaan suhtautuva ja demokratiaa kannattava kristillisyys vastoin Kristuksen esimerkkiä.
Toki esimerkiksi Ilmestyskirja edustaa Raamatussa erilaista suhtautumista valtaan ja vallanpitäjiin kuin monet muut kirjat. Apostolien teoissa Pietari puolestaan sanoo, että ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.
Thurén kuitenkin kritisoi monien nykyisten raamatuntukijoiden tapaa selittää esimerkiksi 1. Pietarin kirjettä niin, että siellä ei puhuttaisi alistumisesta vaan kristittyjen omaehtoisesta sijoittumisesta yhteiskuntarakenteisiin.
– Paljon pitää selittää, että Raamatun ukkojen opetuksista saataisiin nykyisessä mielessä poliittisesti korrekteja.
Thurénin mielestä Raamatun esimerkit kertovat siitä, että viranomaisilla ei ole oikeutta kajota uskonnolliseen toimintaan, mutta kiinni otettaessa uskonnolliset johtajat eivät rimpuile vastaan. Epäjumalia ei palvella, mutta niiden palvelemisesta kieltäytymisen seuraukset vastaanotetaan nöyrästi.
– Jeesuskin noudatti sama linjaa. Hän ei vaihtanut kuulusteluissa teologiaansa, muttei liioin vastustellut, kun joutui epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi uskonsa vuoksi. Näin toimivat myös kristityt marttyyrit.
Kuva: Emilia Karhu
Lue myös:
Piispa Jolkkonen: Maallinen johtajasopimus helpottaisi kirkkoherran saamista viralta
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä