Avioliiton teologiaa ei ole sanoitettu selkeästi, toteaa aihetta tutkinut teologian tohtori Antti Yli-Opas
Kotimaassa.
Luterilaisen avioliittokäsityksen yhteydessä puhutaan avioliiton järjestysluonteesta. Tällä tarkoitetaan yhtäältä avioliittoa osana luomisjärjestystä, toisaalta osana yhteiskunnallista järjestystä. Augsburgin tunnustuksessa avioliitto mainitaan yhteiskunnan perusyksikkönä.
Antti Yli-Oppaan mukaan avioliitto ei ole Suomen kirkossa enää niinkään pysyvän luomisjärjestyksen osa kuin jatkuvasti muuttuva yhteiskunnallinen instituutio.
Tuleva keskustelu käydään kirkon suhtautumisesta avioliittolain muutokseen. Yli-Oppaan mielestä samassa yhteydessä pitäisi pohtia sitä, millainen käsitys kirkolla on heteroseksuaalisesta avioliitosta.
Väitöskirjaa tehdessään Yli-Opas kiinnitti huomiota siihen, että avioliiton vihkikaavat ovat Suomessa keskittyneet kahden ihmisen väliseen yhteyteen. Nykyinen suomalainen vihkikaava ei sanoita esimerkiksi liiton seksuaalista tarkoitusta, lasten syntymistä tai kasvatusta. Tämä poikkeaa esimerkiksi Englannin kirkosta.
– Väittäisin, että myös kirkon viesti rakkaudesta on ollut kahdenkeskistä romanttista rakkautta ihannoiva, Yli-Opas sanoo.
Lue 18.12. ilmestyneestä Kotimaasta laaja artikkeli kristillisestä avioliittokäsityksestä.
Ilmoita asiavirheestä