Tukholman kaupunkilähetys eli Stockholms Stadsmission teki viime vuonna kaikkien aikojen keräystuloksensa 128 miljoonaa kruunua eli noin 13, 6 miljoonaa euroa. Lahjoitukset tulivat yksityishenkilöiltä, yrityksiltä ja säätiöiltä.
Stadsmission keskittyy keräyksissään erityisesti jouluaikaan, ja keräyksen teemana on asunnottomuus. Järjestö iskulauseen mukaan se haluaa tehdä Tukholmasta ”inhimillisemmän kaupungin kaikille”.
Stockholms Stadsmission on Ruotsissa hyvässä maineessa, ja sitä pidetään yritysten keskuudessa yhtenä halutuimmista sponsorointikohteista.
– Tulos on osoitus yleisön luottamuksesta. Olemme kiitollisia kaikista, jotka halusivat olla mukana, varsinkin kun toimintamme on laajentunut. Ilman yleisön ja yritysten tukea meidän ei olisi mahdollista auttaa tarvitsevia, sanoo vt. viestintä- ja keräysjohtaja Sandra Axell.
Keräystulos on ollut kasvussa viime vuodet. Vuonna 2010 Stockholms Stadsmission sai keräystuottoja 72 miljoonaa kruunua, 2013 keräystuotto oli jo 103 miljoonaan kruunua.
Stockholms Stadsmission on ollut läheisessä yhteistyössä sisarjärjestönsä, HelsinkiMission kanssa.
– Olemme oppineet heiltä paljon. He toteuttivat kaupunkilähetyksessään uudistuksen monialaiseksi hyväntekeväisyysjärjestöksi monta vuotta meitä ennen, sanoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen.
Valtonen kertoo suomalaisten saaneen ruotsalaisilta tärkeää oppia.
– Viestinnässä ja markkinoinnissa on vain yksi teema kerrallaan. Ruotsalaisilla se on ollut jo pitkään asunnottomuus, meillä se on vanhukset. Myös mainonnan provokatiivisuutta olemme oppineet heiltä, Valtonen sanoo.
HelsinkiMission keräystuotto on vuosittain noin 1,5 miljoonaa euroa. HelsinkiMissio on alkuperäiseltä nimeltään Helsingin kaupunkilähetys.
Lue lisää:
HelsinkiMission mainonnalle Kultajyviä
Ilmoita asiavirheestä