Jyväskylän Rauhanyhdistyksen varapuheenjohtaja Seppo Seppälä piti viime sunnuntaina seuraväelle johtokunnan puolesta puheen, jossa avattiin perusteita pappi ja tutkija Tuomas Palolan (kuvassa) irtisanomiselle lestadiolaispuhujan tehtävästä.
Irtisanominen tapahtui viikkoa aiemmin kädennostoäänestyksellä eikä keskustelupuheenvuoroja aiheesta sallittu. Paikalla olijoiden mukaan niitä ei sallittu myöskään sunnuntaina.
Kotimaa24:n saamien tietojen mukaan johtokunta on nyt irtisanoutunut Seppälän puheenvuorosta, koska sen laajuus ja sisältö ei ollut täydellisesti johtokunnan tiedossa etukäteen. Viesti irtisanoutumisesta on mennyt esimerkiksi Jyväskylän kirkkoherralle Arto Viitalalle mutta ei Tuomas Palolalle itselleen. Kotimaa24 kuitenkin referoi alla Seppälän puheen pääkohdat asiasta kiinnostuneille.
Tuomas Palolan mukaan Seppälä todellisuudessa sanoi julki juuri ne ajatukset, jotka johtokunnalla tapauksesta on.
– Mutta koska totuus asiasta on johtokunnan kannalta kiusallinen, he vetäytyivätkin nyt puheenvuoron takaa pois. Mitenköhän johtokunta aikoo tiedottaa uudesta asenteestaan seurakunnalle, Palola kyselee.
Puhujan tehtävästä irtisanomisen tapa ja perusteet aiheuttivat heti tapahtuman jälkeen voimakasta kritiikkiä. Poikkeuksellisesti sekä Jyväskylän kirkkoherra Arto Viitala että Lapuan piispa Simo Peura ottivat asiaan julkisesti kantaa tiedotteillaan heti viikko sitten maanantaina. Myös sosiaalisessa mediassa aihe on nostattanut paljon keskustelua.
”Palola ei arvosta SRK:ta tai johtokuntaa”
Puheenvuoronsa aluksi Seppo Seppälä luki raamatunkohdan, jossa Paavali vaatii filippiläisiltä yksimielisyyttä ja yhteistä rakkautta sekä nöyryyttä.
Seppälän nosti esille muun muassa sen, että Palola ei ole saarnoissaan korostanut riittävästi vanhoillislestadiolaisten muodostaman seurakunnan merkitystä. Hänen mukaansa Palolan olisi pitänyt puhua enemmän ”Saara-äidistä, joka on meidän kaikkien äiti, joka synnyttää lapset Herran Siioniin.”
– Hän (Palola) ei arvosta SRK:ta, ei johtokuntaa. Nämä molemmat tekevät arvokasta Jumalan valtakunnan työtä palvellen meitä, Seppälä sanoi.
Palola vahvistaa Kotimaalle, että juuri tämä on ollut yksi kiistan aihe. Kysymys tiivistyy siihen, kumpaa on toteltava, jos Raamatun sana ja liikkeen johdon näkemykset ovat ristiriidassa. Palolan mukaan Raamattu on ylin ohje. Jyväskylän Rauhanyhdistyksellä osa ajattelee, että ensisijaisesti on oltava kuuliainen vanhoillislestadiolaisten muodostamalle seurakunnalle eli Saara-äidille ja sen johdolle.
Palola on moittinut joitakin puhujia lakihenkisiksi
Seppälän mukaan Palolan saarnat ovat ahdistaneet erityisesti nuoria kuulijoita, jotka ovat tuoneet asiasta viestiä johtokunnalle. Lisäksi johtokunta paheksui vahvasti sitä, että Palola on moittinut joitakin puhujia liian lakihenkisiksi.
Palolan mukaan hän on maininnut puhujien liiasta lakihenkisyydestä vain yhdelle paikalliselle vaikuttajahahmolle kahdenkeskisessä keskustelussa.
Seppälä palasi puheenvuorossaan myös siihen kokoukseen, jonka ääninauhan Palola luovutti poliisin pyynnöstä tutkittavaksi. Seppälän mukaan muut kokoukseen osallistuneet olivat hyvin nihkeitä äänittämisen suhteen, mutta Palolan vaatimuksesta äänitykseen oli suostuttu. Seppälän mukaan rakentavassa kokouksessa korjattiin vikoja ja annettiin anteeksi syntejä eli se arvioitiin johtokunnan puolesta sovintokokoukseksi.
– Niin luultiin. Tästä kokouksesta lähti liikkeelle äänikasetti, jonka Tuomas Palola antoi tai luovutti poliisitutkintaan – oikeusprosessi on kesken, Seppälä sanoi.
Palola tulkitsi Seppälän äänenpainot niin, että Seppälä ei hyväksy nauhan luovuttamista poliisille.
Seppälän mukaan Jyväskylän Rauhanyhdistyksen johtokunnassa ei ymmärretty, että osa seuraväestä oli tietämättömiä asiasta, kun äänestys Palolan tehtävästä vapauttamisesta suoritettiin.
– Tämä on tuottanut hämmennystä ja murhetta. Johtokunnan jäsenille on tullut sekä myönteistä että kielteistä palautetta menettelytavasta. Viestejä on tullut myös Helsingistä ja Vantaalta, Seppälä sanoi.
”Kriittisten yhdistyksen jäsenten ääni saatava kuuluviin”
Tuomas Palolan mukaan olisi tärkeää saada kriittisten Jyväskylän Rauhanyhdistyksen jäsenten ääni kuuluviin. Hän on henkilökohtaisesti saanut yhteydenottoja kymmeniltä yhdistyksen jäseniltä, joista suurin osa on kertonut puhuvansa laajemman joukon suulla kuin vain omasta puolestaan. Näissä yhteydenotoissa on kiitetty Palolaa hyvistä saarnoista sekä todettu, että johtokunnan menettelytavat puhujantehtävästä vapauttamiseksi eivät ole olleet hyväksyttäviä.
Kaikkiaan Jyväskylän Rauhanyhdistykseen kuuluu reilut 1000 jäsentä.
”Käytännön johtamisen kysymyksistä tulee opillisia”
Piispa Simo Peura ja kirkkoherra Arto Viitala vierailivat Jyväskylän Rauhanyhdistyksellä viime sunnuntaina. Vierailusta oli sovittu jo ennen Palolan irtisanomista. Viitalan mukaan rakentava ja avoin tapaaminen selvensi tapauksen taustoja, mutta herätti myös lisää kysymyksiä. Keskustelut Rauhanyhdistyksen kanssa jatkuvat.
– Liikkeessä käytännön johtamiseen liittyvät asiat näyttävät muuttuvan helposti opillisiksi. Kun Palola ei ole suhtautunut seurapuheissaan täysin kritiikittömästi liikkeen johtoon ja käytäntöihin, hänen katsotaan toimineen rakkaudettomasti. Sen sijaan seuratilanteessa tapahtunutta kädennostoäänestystä puhujan luottamuksesta ei koeta rakkaudettomaksi, Viitala ihmettelee Kotimaalle.
Viitala aikoo jatkokeskusteluissa ottaa puheeksi seurakunnan ja Rauhanyhdistyksen välisen yhteistyön käytännöt ja periaatteet. Kirkkoherran mukaan yhteistyön jatkumisen kannalta on välttämätöntä, että yhdistyksen menettelytavat ovat riittävän avoimia ja asiallisia. Myös yhdistyksen taustalla vaikuttavat teologiset periaatteet on syytä ottaa tarkasteluun.
Viitalan mukaan Rauhanyhdistys on yhdistys, jolla on oikeus itsenäisiin ratkaisuihin.
– En tee nopeita tai hätiköityjä johtopäätöksiä omalta puoleltani. Mielestäni on kuitenkin mietittävä esimerkiksi sitä, miten seurakunnan edustajat saadaan jatkossa mukaan seurakunnan tiloissa järjestettyjen Rauhanyhdistyksen tilaisuuksien ohjelmaan. Aiemmin Ry:llä on ollut varsin paljon itsenäisyyttä tilaisuuksien suunnittelussa, koska mukana on ollut seurakuntamme pappi Palola. Viitala sanoo.
”Lestadiolaisuuden kuohunta voi merkitä myös uudistumisen mahdollisuutta”
– Ulospäin lestadiolaisuus näyttäytyy aika suljettuna ja sisäiseltä kritiikiltä kieltäytyvänä liikkeenä. Siellä tuntuu olevan hyvin niukasti tilaa avoimelle keskustelulle. Hyvin käytännöllisetkin asiat hengellistetään, Viitala toteaa.
Viitala ei kuitenkaan näe viime viikkojen tapahtumia yksinomaan kielteisesti.
– Mielestäni nämä keskustelut paikallisen Rauhanyhdistyksen kanssa sekä toisaalta liikkeen sisäinen laajempi kuohunta voivat olla myös mahdollisuus. Liikkeellä on vuosisatojen historia, mutta samalla myös mahdollisuus uudistumiseen, mikäli keskusteluja jatketaan, Viitala sanoo.
Piispa Simo Peura ei halua kommentoida sunnuntaisessa tapaamisessa käytyjä keskusteluja.
Kuva: Matti Karppinen
Lue myös: Tutkija ja pappi Tuomas Palola irtisanottiin lestadiolaispuhujan tehtävästä
Piispa Peura vaatii Jyväskylän rauhanyhdistykseltä selitystä Palolan erottamisesta
Kirkkoherra otti suorasukaisesti kantaa vanhoillislestadiolaisuuteen
Viljo Juntunen: Saarna ei voi olla liian Kristus-keskeinen
Ilmoita asiavirheestä