Arvio: Feministinen Maria Magdaleena on tunteikas elokuva Jeesuksen suhteesta lähimpään opetuslapseensa

Maria Magdaleena on kiehtova nainen. Evankeliumeissa kerrotaan Jeesuksen ajaneen hänestä seitsemän riivaajaa.

Perimätieto tunnistaa hänet myös syntisenä naisena, joka voiteli Jeesuksen jalat fariseuksen kodissa. Sittemmin kirjallisuutta ja filmiteollisuutta on kiehtonut hänen suhteensa Jeesukseen. Olivatko he rakastavaisia?

Pääsiäisen alla ensi-iltansa Suomessa saanut, Garth Davisin ohjaama ja Helen Edmundsonin ja Philippa Goslettin käsikirjoitukseen perustuva elokuva Maria Magdaleena esittää uudenlaisen kiehtovan version tästä salaperäisestä naisesta.

***

Näkökulma on feministinen, ja siihen on haettu aineksia gnostilaisesta Marian evankeliumista, joka löytyi Egyptistä vuonna 1896. Siinä Mariaa pidetään Jeesuksen merkittävimpänä opetuslapsena.

– Tämä tarina kertoo naisesta, joka seuraa uskoaan, ja yhdistää valtavan määrän historiaa ja teologiaa toisiinsa, mutta on sitten lopulta kuitenkin viihdyttävä, toisenlainen kertomus Jeesuksen elämästä. Oikeastaan se on tarina hyvin vahvasta naisesta, joka näkee itsensä asemassa, joka ei vastaa sitä, mitä yhteisö haluaisi hänen olevan, elokuvan tuottaja Liz Watts kuvaa elokuvaa.

Maria Magdaleenaa esittää herkkäkasvoinen Rooney Mara ja Jeesusta käheästi kuiskiva Joaquin Phoenix. Näissä rooleissa puhutaan vähän, mutta tunnetaan paljon.

Kun opetuslapset laativat strategiaa, Maria Magdaleenan silmät seuraavat lakkaamatta Jeesuksen tunnetiloja, kuten rakastava, huolehtiva nainen tekee. Mutta onko hän rakastunut Jeesukseen vai heidän yhteiseen asiaansa tai ehkä molempiin?

***

Elokuvan ytimessä ollaan, kun Maria Magdaleena tahtoo tietää, miltä tuntuu olla niin yhteydessä Jumalaan kuin Jeesus on. Tällä tekijät tahtovat erottaa elokuvan muista Jeesus-elokuvista.

– Sitä ei kukaan ole koskaan minulta kysynyt, Jeesus vastaa.

Elokuva on kaunis, visuaalinen ja väreiltään maanläheinen. Huomio kiinnittyy etenkin naisten huntujen hillityn huoliteltuun brodeeraukseen.

Ajoittain tunteellinen kuvaus viipyilee kuitenkin niin, että ristiinnaulitsemista jo jouduttaisi. Elokuva ei kuitenkaan takerru Jeesuksen liiankin tutulta tuntuvan elämäntarinan yksityiskohtiin vaan visualisoi vain omalle tulkinnalleen tarpeelliset tilanteet ja antaa niille uuden vivahteen.

Erityisen kiinnostavaa on elokuvan yritys sekä kunnioittaa Jeesuksen ja Maria Magdaleenan pyhyyttä selittämättä sitä liikaa että ymmärtää evankeliumien kertomusten taustoja.

Se, mikä jäi muistiin seitsemän riivaajan vaivauksena, onkin yllättävän arkista. Se, mikä ajoi Juudaan petokseen, onkin hyvin inhimillistä. Ja opetuslapset ymmärsivät Jeesuksen opetukset kovin suoraviivaisesti.

Raskaan tehtävän rasittama, käheästi mutta modernisti saarnaava Joaquin Phoenix on ehkä ihanin Jeesus, mitä elokuvissa koskaan olen nähnyt. Häntä lähtisin mielelläni seuraamaan.

Kuva: Jonathan Olley

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliMonissa Euroopan maissa vain pieni osa nuorista pitää itseään kristittynä – joukossa Viro ja Ruotsi
Seuraava artikkeliUunon harvinainen sairaus mursi 
Satu Kreivi-Palosaaren, kunnes poika opetti äidilleen, että elämää ei hallita vaan eletään

Ei näytettäviä viestejä