– HelsinkiMission kampanja välitti lapsensa kadottaneiden hädän ja surun. Se muistutti meitä kaikkia, että yhteydenpito edes kaikkein läheisimpien ihmisten kesken ei ole itsestäänselvyys. Ruuhkavuosia elävät aikuiset ovat usein niin kiireisiä, että omat vanhemmatkin unohtuvat. HelsinkiMission kampanjan koskettavat kuvat lapsensa kadottaneesta vanhasta naisesta ja miehestä herättelivät myös toiseen suuntaan: Onko minulla ketään lähelläni, kun ikää karttuu? Hyvien suhteiden vaaliminen aikuisiin lapsiin on myös vanhempien vastuulla, perusteli ET-lehden päätoimittaja Maija Toppila valintaa.
HelsinkiMission viestintäpäällikkö Helena Hulkon mukaan kampanjan tarkoitus oli ensisijaisesti lisätä empatian määrää Suomessa.
– Sillä haluttiin kolkuttaa eri-ikäisten suomalaisten omatuntoa läheisten yksin jääneiden muistamiseksi sekä herättää ihmisten välinpitämättömyyttä vähentävää keskustelua. Idea oman vanhemman tai läheisen vanhuksen muistamisesta haluttiin olevan niin yksinkertainen, ettei sitä ajan tai rahan puutteen vuoksi voisi ohittaa, Hulkko sanoo.
Lue lisää palkinnosta ja kampanjasta
Ilmoita asiavirheestä