Finlandia-palkitun Ulla-Lena Lundbergin Jää-romaanin pohjalta sävelletty ooppera tuo papin estradille

Kansallisoopperassa on perjantaina uuden suomalaisen oopperan kantaesitys. Ulla-Lena Lundbergin menestysromaani Jää on muotoutunut oopperan oman dramaturgin, Juhani Koiviston, käsissä libretoksi. Jään on säveltänyt Jaakko Kuusisto.

– Librettoon mahtuu vain viisi prosenttia romaanista, joten syntynyt teos on tavallaan täysin uusi, Koivisto totesi oopperan lehdistötilaisuudessa maanantaina.

Teos hiottiin uudeksi hyvässä yhteisymmärryksessä kirjailijan kanssa. Lundbergille oli esitetty jo useita toiveita Jään dramatisoimisesta näytelmäksi, mutta hän kieltäytyi näistä. Teos odotti hänenkin mielessään oopperan kieltä ja muotoa.

Jaakko Kuusistolle sävellyskutsu oli mieluinen. Romaani kertoo yhden pappisperheen tarinan Kökarin saaressa ulkomerellä.

– Olen viettänyt pitkiä aikoja itse ulkomeren äärimmäisillä saarilla, ja se kokemus on erittäin tärkeä. Vasta kun on kokenut ne aaltojen ja tuulten voimat itse, pystyy paremmin tuomaan oopperan yhden keskeisen elementin luonnon mukaan.

Hengellinen maailma on molemmille miespääosan esittäjälle tuttu

Petter Kummel, saaristoon saapuva nuori pappi, on saanut rooliinsa kirkollista klangia, vaikka suoranaisesta kirkkomusiikista ei Kuusiston mukaan olekaan kyse. Muutama virren säkeistö luo jumalanpalvelusten maiseman.

– Peterin rooli on vaativa, siinä ollaan lavalla koko ajan, oopperalaulaja Ville Rusanen kertoi.

Rusanen vuorottelee Petterin roolissa Aarne Pelkosen kanssa, jolle rooli on Kansallisoopperan lavalla ensimmäinen.

Hengellinen maailma on molemmille tuttua juttua. Rusanen kommentoi ”kasvaneensa käytännössä kirkossa”, sillä isä Pertti Rusanen toimi Kuopion tuomiokirkon kanttorina.

Raumalaislähtöinen Pelkonen lisäsi myös meren tuntemisen.

– Tässä roolissa kaikki loksahti nyt kohdalleen.

– Naisen pitää olla vahva, kun Petter on vähän tuommoinen haaveilija, kaikkien ystävä. Mona pitää langat tiukasti käsissään, kertoi roolin laulava Mari Palo.

Marjukka Tepponen laulaa myös Monan roolia. Hän kehui Kuusiston taitoa tehdä laulettavaa tekstiä.

”Näyttää siltä, että ollaan paratiisissa, sitten tulee jokin elämän äkisti leikkaava isku”

Oopperan ohjaa Anna Kelo. Hän käyttää muun muassa tanssijoita romaanissakin merkityksellisinä esiintyneinä oppaina. Posti-Antonin suulla puhuvat ne edesmenneet, jotka tietävät, miten merellä kulloinkin liikutaan. Sekä alkuperäisteoksessa että libretossa molemmat henkiset todellisuudet kunnioittavat toisiaan.

Taiteilijat muistuttivat, että tarina on alkuperäisestä sijaintipaikastaan huolimatta universaali.

– On toivoa, kasvua, kaikki menee hyvin. Näyttää siltä, että ollaan paratiisissa. Sitten tulee jokin elämän äkisti leikkaava isku. Sellainen voi tapahtua kenelle tahansa, Juhani Koivisto sanoi.

Jo pienten kuultujen laulunäytteiden perusteella on helppo vahvistaa tuo: läsnä ovat usko, toivo, rakkaus – kääntöpuolenaan suuri suru ja pettymys.

Jää-oopperan ensi-ilta Kansallisoopperassa Helsingissä perjantaina 25.1. Esitykset 9.3. asti.

Kuva: Stefan Bremer / Kansallisooppera. Aarne Pelkonen vuorottelee nuoren papin Petter Kummelin roolissa Ville Rusasen kanssa.

Lue myös:

Ulla-Lena Lundbergille Finlandia-palkinto

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKommentti: Miksi kirkkoa kannattaa johtaa piispan eikä kadunmiehen kasvoilla?
Seuraava artikkeliPiispa Jolkkonen: Paavi näytti uudelle yhteiselle julistukselle vaaleanvihreää valoa

Ei näytettäviä viestejä