Monet organisaatiot palkkaavat kesäksi somettajia, joiden tehtävänä on kertoa työnantajastaan sosiaalisessa mediassa. Hämeenlinnan seurakuntien kesäsomettaja on Janita Jägermalm, 20.
Minkälaista työsi on?
– Kuvaan seurakunnan tapahtumista videoita YouTubeen ja julkaisen kuvia Instagramissa ja Facebookissa. Lisäksi päivitän joka päivä Snapchattia. Pidämme viikoittain palaverin, jossa sovimme mihin tapahtumiin osallistun.
– Olen käynyt kummien ja kummilasten melontaretkellä, varhaisnuorten leirikouluissa, seurakunnan laneilla ja viettänyt yhden päivän hautausmaalla haravoimassa. Kesäkuussa osallistun ripareille. Kaikissa tapahtumissa on aina vastuuhenkilö, jonka kanssa käymme läpi mihin osallistun, mitä kuvaan ja keitä saa kuvata. Olen saanut aika vapaat kädet. Lopulta päätän itse mitä kuvaan, missä julkaisen ja milloin.
Mitkä some-kanavat seurakuntien kannattaisi ainakin ottaa haltuun ja mitä niissä kannattaa julkaista?
– Instagram on suosittu ja sitä kannattaa käyttää pääasiallisena ilmoituskanavana. Siellä voi julkaista ytimekkäitä mainoksia tapahtumista lyhyiden videoiden muodossa. YouTube-videoita on hankala löytää. Siksi niitä kannattaa markkinoida lisäksi Instagramissa. Facebookissa näkyvyydestä pitää nykyään maksaa, eikä viesti silti tavoita nuoria. Itse käytän Facebookia lähinnä siihen, että tägään kavereitani hassuihin videoihin.
– Mainonta saisi olla monipuolisempaa. Esimerkiksi ripareilta kannattaisi näyttää muutakin kuin se, että hypätään laiturilta veteen.
Mitä uutta olet oppinut työssäsi kesäsomettajana?
– Olen oppinut editoimaan videoita, saanut tietoa tekijänoikeuksista sekä siitä, missä saa kuvata ja missä ei.
Mitä haluaisit tehdä tulevaisuudessa?
– Opiskelen tietojenkäsittelyn tradenomiksi ja tulevaisuudessa haluaisin tehdä ammatikseni videopelejä.
Kuva: Philippe Gueissaz
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.