Hyveet purevat yhä – syntipukkikin pääsee leikkeihin

Pastori Antti Kylliäisen luotsaama Hyvevointia elämään -hanke on saanut rohkaisevia tuloksia hyvekasvatuksesta päiväkodissa ja alakoulussa. Yläkoulun osalta mallia hiotaan vielä.

Hankkeen pilottikokeilussa ovat olleet nyt vuoden ajan mukana Päiväkoti Pakila, Paloheinän ala-aste sekä Pakilan yläaste. Ideana on, että lapset valitsevat yhdessä vanhempiensa ja opettajiensa kanssa muutaman hyveen, joita omassa koulussa, luokassa tai päiväkodissa ryhdytään sitten määrätietoisesti noudattamaan.

Valittuja hyveitä on työstetty lasten ja nuorten kanssa esimerkiksi keskustelemalla, piirtämällä, näyttelemällä sekä satujen ja sarjakuvien kautta. Lisäksi niistä on keskusteltu vanhempainilloissa. Kouluissa hyveistä puhuttiin myös aamunavauksissa.

Päiväkodin hyveiksi valikoituivat ystävällisyys, reiluus ja kannustavuus. Ala-asteen hyveiksi puolestaan päätettiin arvostavuus, vastuullisuus, oikeudenmukaisuus, ystävällisyys ja sinnikkyys.

– Opettajat ja hoitajat ovat todenneet, etteivät luovu hyvekasvatuksesta enää ikinä. Päiväkodissa esimerkiksi eräs kaikkien hampaissa ollut lapsi on saanut projektin myötä elämänsä ensimmäiset sydänystävät. Entinen syntipukki on päässyt muiden leikkeihin mukaan, Antti Kylliäinen kertoo.

Päiväkodin ja alakoulun kokemusten mukaan projekti on parantanut yhteishenkeä myös työyhteisössä. Vanhempien mukaan se on näkynyt myönteisellä tavalla myös kodeissa. Hyveistä on löytynyt yhteinen kasvatuksen työkalu.

– Jos hyveet toimivat, kukaan ei kiusaa ketään. Oikeudenmukaisuus, vastuullisuus ja ystävällisyys saavat aikaan ilmapiirin, johon on mukava joka aamu tulla. Parhaimmillaan hyveet siis parantavat myös koulunkäyntimotivaatiota. Lisäksi ne ovat lapsille ja nuorille hyödyllistä evästä koko elämän ajaksi, Kylliäinen sanoo.

Yläkoulun osalta ongelmaksi tuli se, että seiskaluokkalaiset valitsivat luokkakohtaisesti omat hyveensä, mutta käytännössä luokalla ei ole yhtä opettajaa, joka voisi määrätietoisesti viedä asiaa nuorten kanssa eteenpäin. Myös luokkatilat vaihtuvat tunneittain.

– Kokeilemme ideaa ensi syksynä Pakilan yläasteella kevennettynä versiona. Yläkoululaisetkin valitsevat koko koulun yhteiset hyveet, joita sitten työstetään erimerkiksi koko koulun yhteisissä teemapäivissä, Kylliäinen sanoo.

Pakilan seurakunta ei enää ensi syksynä ole mukana hankkeessa, koska Antti Kylliäinen jää kahdeksi vuodeksi opintovapaalle tekemään hyveitä käsittelevää väitöskirjaansa. Hankkeen taustalla vaikuttaa Yllätetään yhteiskunta -verkosto, joka tulee jatkossa vahvemmin mukaan auttamaan idean valtakunnallisessa levityksessä. Kylliäinen aikoo myös jatkaa projektissa vapaa-ajallaan.

– Ensi syksynä pilottikoulujen ja -päiväkotien määrä laajenee kahteentoista. Samalla rakennamme avoimeen lähdekoodiin perustuvaa nettipohjaista sovellusta, jonka on tarkoitus olla valmis syksyllä 2016. Sitä kaikki Suomen koulut ja päiväkodit voivat sitten maksutta käyttää. Kaikki voivat myös syöttää sinne omia materiaalejaan ja kokemuksiaan muiden käyttöön, Kylliäinen sanoo.

Kuva: Pakilan päiväkoti

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliVähemmistöjen äänellä on kirkossa painoarvoa
Seuraava artikkeliVäritysmietiskelyä

Ei näytettäviä viestejä