Hanna Salomäki pohtii Uusi Tie -lehden kolumnissaan toimittajien ammattitaitoa ja haasteita uskontoja koskevissa kysymyksissä.
Salomäki kysyy, jos vika olisikin toimittajien ammattitaidon ja uskontosivistyksen sijaan ”meissä, kirkollisten uutisten tuottajissa”. Koska varsinaisen sanoman ei uskota kiinnostavan, puheenaiheeksi nostetaan oma-aloitteisesti sivuasioita.
Hän myös epäilee, että sosiaalisen median leimaamassa viestinnässä ”usein kärjekkyys voittaa argumentoinnin, yksipuolisuus syvällisemmän tiedon”. Olemassaoloa määrittelee tässä ajattelumallissa Salomäen mukaan kohautusten määrä.
Salomäki pohtii myös, mitä uskonnollista ”koodikieltä” tuntematon toimittaja voi saada irti hengellisestä tapahtumasta. Ensisijaiseksi viestiksi saattaa tulla se, että toimittaja on ulkopuolinen. ”Missionaarisessa kirkossa ennakkoehto on avoimuus ja puhetapa, jonka voi ymmärtää”, tiivistää Salomäki.
Ilmoita asiavirheestä