Serafim Seppälä avaa kirjassaan Missä on liikaa, sieltä puuttuu jotain juutalaisen huumorin maailmaa sekä teorian että esimerkkien voimalla.
Seppälän mukaan juutalaisten vitsien asetelma ilmentää yleensä yhteisöllisyyttä. Toisekseen juutalaisessa huumorissa suositaan sanaleikkejä ja loogisia solmuja, jotka voi tunnistaa talmud-opetusten hedelmiksi. Kolmanneksi juutalainen huumori on syvästi itseironista. Juutalainen nauraa itselleen ja yhteisönsä tapakulttuurille.
Maailmalla juutalaisesta huumorista on ilmestynyt useita kasku- ja vitsikokoelmia, ja Suomessakin niitä on ollut osana uskonnollisten vitsien kokoelmia, mutta Serafim Seppälän kirja lienee ensimmäinen suomenkielinen vain juutalaiseen huumoriin keskittynyt teos.
Suurin osa tällä hetkellä erityisesti verkossa kiertävistä juutalaisvitseistä on amerikkalaista perua. Seppälän kirjassa keskitytään myös vanhempaan eurooppalaiseen vitsiperinteeseen.
Katso esimerkkejä Seppälän kirjan vitseistä Sakastissa nauretaan -blogista
Lue lisää kirjasta täältä
Ilmoita asiavirheestä