Arviot kristillisestä sionismista enemmän tai vähemmän innostuneiden suomalaisten määrästä vaihtelevat kymmenestätuhannesta useisiin kymmeniintuhansiin. Luvun suuruus riippuu siitä arvioidaanko varsinaiseen järjestötoimintaan sitoutuneita vai toimintaan satunnaisemmin osallistuvien määrää. Kristillistä sionismia Helsingin yliopistossa tutkiva Timo R. Stewart kertoo Israel-innostuksen hieman laantuneen vuosikymmenien takaisesta.
Yli satavuotiaassa Israelin Ystävät ry:ssä on jäseninä vajaat 8 000 ihmistä. Suurimpana ja vanhimpana yhdistyksenä Israelin Ystävillä on myös runsaat 90 paikallisosastoa eri puolilla Suomea. Seuraavaksi suurin on Karmel-yhdistys, jossa on puheenjohtajan, pastori Petri Kauhasen mukaan runsaat 1 000 jäsentä. Suuntautuneisuudeltaan poliittisempi International Christian Embassy Jerusalemin (ICEJ) Suomen osasto on paikallisista järjestöistä kolmanneksi suurin. Kaikkiaan järjestöjä arvioidaan olevan parikymmenestä muutamiin kymmeniin. Valtaosa on kooltaan pieniä ja paikallisia.
– Vaikea sanoa selkeätä lukua. Tilaisuuksissa pyörii paljon enemmän porukkaa kuin järjestöissä on jäseniä. Pääjärjestöillä on kiertäviä tilaisuuksia eri puolilla Suomea ja eri seurakunnissa voi olla paikalla porukkaa paljon, Stewart sanoo.
Hänen mukaansa Israel-mielenosoituksissa on ollut parhaimmillaan parikintuhatta ihmistä, mikä on Suomessa paljon. Kristillinen sionismi on verrattain yleistä myös vapaiden suuntien kristillisyydessä kuten helluntailiikkeen piirissä, johon kuuluu Suomessa noin 50 000 ihmistä.
– Riippuu siitä miten tarkasti kristillisen sionismin määrittelee, mutta Israelista kiinnostuneita löytyy helposti kymmeniätuhansia.
Stewart näkee kristillisen sionismin tarkoittavan uskoa siihen, että Jumala haluaa kristittyjen tukevan vuonna 1948 perustettua Israelin valtiota.
– ICEJ on käyttänyt tätä itseään kuvaavana positiivisena terminä. Osa järjestöistä saattaa kokea sen ulkopäin tulevaksi pilkkatermiksi.
Stewartin mukaan järjestöjen linjaerot tiivistyvät kysymykseen juutalaisten evankelioimisesta.
– Yksi ääripää on sitä mieltä, että juutalaisia on evankelioitava kaikissa tilanteissa, toinen katsoo juutalaisten pelastuvan ilman Jeesusta. Väliin mahtuu monenlaista linjaa. Yleensä kristilliset sionistit syyttävät näistä toisiaan. Jotkut syyttävät toisia Jeesuksen pimittämisestä, toiset pakkokäännytyksestä.
Israel-rakkauden kultavuosina 1970- ja -80-lukujen taitteessa innostuneita oli paikoin huimia määriä. Stewartin mukaan esimerkiksi PLO-johtajan Jasser Arafatin Suomen vierailua vastusti 1980 elokuussa 24 000 allekirjoittajaa. Kolme vuotta myöhemmin päivätty adressi ei halunnut Suomeen PLO:n toimistoa. Tuolloin allekirjoittajia oli liki 71 000.
Timo R Stewart on keskustelemassa aiheesta lauantaina kello 13.30-15 Kuopion kirkkopäivien
Kotimaa24 Live
-paneelissa
! Tervetuloa kuuntelemaan! Paneelia voi seurata livenä myös Kotimaa24:n sivuilla.