Kanttorikuoro eläytyy Johannes-passioon

[Lukijan juttu] Suomen Kanttorikuoro – Chorus Cantorum Finlandiae on kirkkomuusikon ammatin ytimessä tarttuessaan J.S. Bachin
Johannes-passioon. Se toteuttaa passion Kauniaisissa ja Savonlinnassa kuten J.S. Bach Tuomaskuoronsa kanssa Leipzigissa: kuorolaiset laulavat myös teoksen soolo-osat.

Kuoron jäsenistö koostuu Suomen evankelisluterilaisen kirkon viroissa toimivista kirkkomuusikoista ja kirkkomusiikin ammattiopiskelijoista. Tarina Jeesuksen kärsimyshistoriasta; vangitsemisesta, kuulustelusta, tuomiosta ja ristiinnaulitsemisesta on siis kuorolaisille läpikotaisin tuttu.

Suomen Kanttorikuoron värikylläinen, vahva ja sävykäs sointi tuo vaikuttavasti esiin niin dramaattisen kansanjoukkojen mellakoinnin kuin musiikin intiimiyden ja lyyrisyydenkin.

”Evankelista ei ole neutraali reportteri vaan elää mukana tarinassa”

Evankelistan osa on tenori Jussi Salosen lempitehtäviä ja hän kertoo sen vaativan paljon hienovaraisia keinoja äänenkäytön, äänenvärien ja tekstin ääntämisen suhteen, jotta tarina herää eloon ja kuulijat pysyvät mukana tapahtumien kulussa. Salonen kertoo laulaneensa Johannes-passiota kuorolaisena ensimmäisen kerran 17-vuotiaana ja innostuneensa jo silloin teoksen dramatiikasta, vaikuttavista kuorofuugista ja viiltävästä kromatiikasta.

Hän on laulanut teosta toistakymmentä kertaa, myöhemmin kirkkomusiikin opintojensa aikana soolotehtävissä sekä vuonna 2014 ensimmäisen kerran evankelistana.

– Tarina on kaikessa järkyttävyydessään kiehtova ja sisältää laajan tunneskaalan, johon evankelista saa eläytyä. Oma tulkintani on, että evankelista elää tarinassa mukana kuin olisi itse paikalla, eikä vain raportoi neutraalin ilmeettömästi.

– Tähän kannustaa se, miten Bach on osuuden kirjoittanut. Selvimmin tämä tulee esille evankelistan pitkissä ekspressiivisissä kuvioissa kohdassa, jossa Pietari itkee katkerasti kiellettyään Jeesuksen kolmasti ja vieläkin dramaattisemmin kohdassa, jossa Jeesus määrätään ruoskittavaksi. Nämä ovat myös vokaalisesti teoksen vaativimpia kohtia, luonnehtii Jussi Salonen.

Salonen kertoo, että samoihin aikoihin kun hän valmistautui evankelistan tehtävään Johannes-passiossa, hän lauloi evankelistana myös Heinrich Schützin arkaaisessa a cappella -passiossa Matteuksen evankeliumista sekä Reinhardt Keiserin
Markus-passiossa, jota J.S. Bach on esittänyt aikanaan.

– Se on varmasti vaikuttanut paljon Bachin passiomuotoon, Salonen arvioi.

Mukana myös Barokkiorkesteri Opus X

Jeesuksen roolin laulava Tuomas Heikkilä kuvaa osaa mielenkiintoiseksi lähestyttäväksi.

– Jeesus kyllä tiesi kuka hän on, haluamatta kuitenkaan varsinaisesti mahtailla asialla. Yhtäaikainen jumalallisuus ja nöyrä uhrin osa on jännittävä kombinaatio. J.S. Bach osasi kirjoittaa tämän viisaasti, Heikkilä sanoo.

Barokkiorkesteri Opus X on yksi merkittävimpiä kotimaisia vanhan musiikin yhtyeitä, joka pyrkii panostamaan ennen kaikkea tekemisen laatuun ja tuomaan tuoretta näkökulmaa kantaohjelmistoon kuuluvaan klassikkoon. Teoksen johtaa Suomen Kanttorikuoroa vuodesta 2011 johtanut musiikin tohtori, kuoronjohtaja Kari Turunen. Urkurina toimii Ilpo Laspas.

Kanttorikuoron esittämän Johannes-passion voi kuulla Kauniaisten kirkossa 23.3. sekä Savonlinnan tuomiokirkossa 24.3.

Kuva: Studio Saraste

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliPastori löysi tanssiterapian avulla elämäniloa
Seuraava artikkeliMormonikirkko tuomitsee homojen syrjinnän työmarkkinoilla – paitsi kirkossa

Ei näytettäviä viestejä