Kari Hakala: Kirkkotilaa ei pidä ylisakralisoida

Hakala kari 205Kari Hakala on tehnyt useita teatteriesityksiä kirkkotilaan. Hän kommentoi Temppeliaukion kirkossa tapahtunutta ”kohuesitystä”, jossa rikottiin kirkkotilan symboliikan rajat.

Kangasalla asuva  Hakala ei ole nähnyt Temppeliaukion kirkossa kohua herättänyttä Kuka maksaa innovaation? -esitystä, mutta kommentoi Kotimaa24:lle yleisellä tasolla teatteri-ilmaisun ja kirkkotilan suhdetta.

– Venäjällä tuollaisesta lähtisi vankilaan, kuten taannoin nähtiin. Ja mitä tapahtuisikaan islamilaisessa maassa! Hakala huudahtaa spontaanisti.

– Kaikissa esiintymispaikoissa on toimittava tilan ehdoilla. Pitää tietää mitä tekee ja tiedostaa kohtuuden rajat. Jos esimerkiksi haluaa taiteellisen vapauden nimissä sytyttää teatterisalissa avonuotion, pitää varautua että joku tulee estämään sen. Jos haluaa kirkkosalissa provosoida, silläkin on rajansa ja pitää varautua siihen, että joku reagoi.

Hakala sanoo pitävänsä tärkeänä, että Kuka maksaa innovaation? kaltaisia nuorten pahoinvoinnista kertovia näytelmiä tehdään ja aihetta käsitellään rajullakin tavalla.

– Myös kirkko voi olla oikea paikka aiheen käsittelylle, mutta pitää muistaa että se on herkkä tila. Monelle katsojalle kirkkosali on myös lohdun paikka.

– Toisaalta kirkossa voi tehdä rajujakin asioita, sillä eihän Jumalalta mikään inhimillinen pysy salassa. Mutta kannattaa silti olla varovainen ja ottaa selvää tilan rajoituksista ja toimia sitten sen mukaan ­ – ja laittaa pikkuisen päälle.

Hakala sanoo myös, ettei halua missään tapauksessa ylisakralisoida kirkkotilaa.

– Sellainen luo elämälle vieraan ilmaisu- ja muotokielen.

Hakala teki vuonna 2007 Tampereen tuomiokirkkoon vuoden 1918 tapahtumista kertovan laajan näytelmän, jossa ammuttiin kiväärillä. Kaikkien mielestä sellainen ei ollut sopivaa sisällä kirkkosalissa.

Vihan päivä 1918 -esityksessä näyttelijät muun muassa herättivät alttaritaulun visuaalisesti eloon.

Kotimaa24:n perjantaiaamuna tavoittama Helsingin piispa Irja Askola toteaa, että hänen eettinen periaatteensa on se, ettei hän arvioi taideteosta, jos hän ei ole itse sitä nähnyt. Askola sanoo kuitenkin pitävänsä hyvänä, että taiteesta keskustellaan.

Lue myös

Häpäistiinkö Temppeliaukion kirkko? – Näyttelijä seisoi alttaripöydällä

Häpäistiinkö Temppeliaukion kirkko? – Kirkkoherra vastaa

Ohjaaja vastaa kirkkoherralla: tarkoitus ei ollut aiheuttaa mielipahaa

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliKampin kappeli vuoden kristillinen mediateko
Seuraava artikkeliTS: Jehovan todistajat keräävät laittomasti henkilötietoja

Ei näytettäviä viestejä