Espoon seurakuntien lehti Esse haastattelee tämän viikon numerossaan eteläsuomalaista naista, joka osallistui viime vuoden huhtikuussa Espoonlahden kirkossa järjestettyyn Pirkko Jalovaaran rukousiltaan. Espoonlahti oli yksi seurakunnista, jotka antoivat kirkkonsa Jalovaaran käyttöön myös sen jälkeen, kun tämän tilaisuuksista oli noussut kohu helmikuussa 2013.
Tilaisuudessa rukoiltiin sekä naisen että hänen tyttärensä jalkavammojen puolesta. Esirukouksen jälkeen äitiä ja tytärtä kehotettiin jättämään kainalosauvansa.
Naisen mukaan molempien vammojen paraneminen pitkittyi rukousillan jälkeen.
Pirkko Jalovaara pahoittelee Essessä tapahtunutta. Hän sanoo toimineensa vuoden takaisessa rukoustilanteessa samalla tavalla kuin hän on toiminut vuosien ajan kaikissa rukousilloissaan. Kun naisen jalassa ei tuntunut rukouksen jälkeen kipua, Jalovaara kehotti häntä kävelemään. Jalovaara ei kuitenkaan omien sanojensa mukaan luvannut, ettei sauvoja enää tarvita.
– Minulla ei ole lääketieteellistä koulutusta. En voi mitenkään olla vastuussa väärästä diagnoosista tai siitä, että hän istuu yhä pyörätuolissa, Jalovaara sanoo Essessä.
Espoonlahden seurakunnan kirkkoherra Jouni Turtiainen toteaa, että äiti ja tytär joutuivat tilanteessa manipuloinnin kohteeksi. Turtiainen pitää tapahtunutta hengellisenä väkivaltana. Kirkkoherra sanoo, että hänen valvontansa rukousillassa petti ja että hän on osaltaan vastuussa tapahtuneesta.
Turtiaisen mukaan myös Jalovaaralla on osaltaan täysi vastuu sekä omasta että rukousavustajiensa toiminnasta.
Seuraavaa Jalovaaran rukousiltaa Espoonlahden kirkossa on suunniteltu ensi viikon keskiviikolle. Turtiaisen mukaan esirukousillan toteutuminen edellyttää, että Jalovaara pyytää tulevassa rukousillassa julkisesti anteeksi taitamattomuuttaan ja hengellisen vallan väärinkäyttöä sekä muuttaa toimintatapojaan. Toinen vaihtoehto on se, että rukousilta järjestetään ilman Jalovaaraa.
Lue Essen juttu täältä.
Ilmoita asiavirheestä