Kotimaa-lehden esiin nostama Helsingin Temppeliaukion kirkon näytelmä puhuttaa laajasti. Missä menevät pyhyyden rajat? Kirkkoherra Auvo Naukkarinen on saanut vastata tiedotusvälineiden kysymyksiin. Hän vertaa Kotimaa24:lle tapahtunutta Jumalan teatteriin.
Vuonna 1987 ryhmä Teatterikorkeakoulun opiskelijoita järjesti Oulussa esityksen, josta tuli skandaali. Jumalan teatterissa ihmiset saivat päällensä jopa ulostetta.
– Kyllä tässä analogia Oulun Jumalan teatterin ihmislannan heittämisineen yleisöön on aika lähellä. Temppeliaukion kirkossakin tehtiin alapään asioita tosi rankasti, kirkkoherra sanoo.
Naukkarinen mainitsee tässä yhteydessä Temppeliaukiossa nähdyn kohtauksen, jossa näyttelijä on alttariin päin kääntyneenä kaataen virtsaksi miellettyä nestettä lautaselleen. Tämän jälkeen hän kääntyy yleisöön alkaen syödä lautasensa sisältöä.
”Symbolien murskajaiset”
Taneli Maljasen, Metropolia Ammatikorkeakoulun teatteri-ilmaisun opiskelijan ohjaaman Temppeliaukion kirkossa nähdynKuka maksaa innovaation? -esityksen piti herättää keskustelua nuorten pahoinvoinnista.
Naukkarinen suree, että näytelmän teema on jäänyt sivuun.
– Nyt se hukkui siihen virtsaamiseen ja näytelmän karkeaan kieleen ja kaikkeen mahdolliseen. Olen hirveän surullinen, että se mitä halusimme viedä eteenpäin, tuhottiin äärimmäisellä aggressiolla, joka kohdistui kirkon symboleihin. Kirkossa olleille jäi päällimmäisenä mieleen symbolien murskajaiset.
Kirkkoherra Naukkarisen mukaan Töölön seurakunnan työyhteisö käy tapahtunutta läpi ensi viikolla. Tällöin mietitään, miten kirkkoon tuotavia teatteriesityksiä jatkossa ohjeistetaan. Naukkarisen mukaan esimerkiksi suntiot ja vahtimestarit voivat seurata näytelmän harjoituksia. Vaikka kirkossa vieraileville taiteellisille ryhmille on jo aiemminkin kerrottu tarkkaan, miten kirkon symboleihin pitää suhtautua, nyt ohjeistus aiotaan tehdä entistäkin perusteellisemmin.
– Tämänkertainen ylitsekäyminen oli meille valtavan suuri shokki. Näytelmän esittäneet voivat sovituista asioista huolimatta ottaa tilan haltuun ja käyttää aivan mielivaltaisesti, Naukkarinen sanoo.
Syyttää omaa sukupolveaan
Kirkkoherra pohtii, miten luterilainen kirkko sinänsä suvaitsee hyvin paljon.
– Se ikään kuin kurottautuu maailmalle, että meille sopii kaikki, mutta ei se näinkään ole. Temppeliaukiossa tapahtunutta voidaan verrata siihen, että katolisessa kirkossa olisi levitelty pitkin poikin konsekroituja öylättejä tai ortodoksisessa kirkossa olisi kiipeilty ikonostaasissa. Siitä olisi tullut aivan hirveä juttu, eikä sellaista olisi uskallettu tehdä, mutta luterilaisen kirkon kohdalla näköjään uskalletaan.
Naukkarinen syyttää omaa sukupolveaan siitä, että ainakin näytelmän perusteella nuorille näyttää olevan vaikea erottaa pyhän rajat.
– En itse pyri loukkaamaan toisten uskontojen harjoittajia, vaan arvostamaan ja ymmärtämään. Minulla on myös omia uskonnollisia vapauksia, mutta vapauteni päättyy siihen missä toisen vapaus alkaa. Jos menen siitä eteenpäin, en enää toimisi rakkaudellisesti. Tämä koskee myös taiteellista vapautta, kirkkoherra puntaroi omalta kohdaltaan.
Lue myös: Kari Hakala: Kirkkotilaa ei pidä ylisakralisoida
Häpäsitiinkö Temppeliaukion kirkko? – Näyttelijä seisoi alttaripöydällä
Häpäistiinkö Temppeliaukion kirkko? – Kirkkoherra vastaa
Ohjaaja vastaa kirkkoherralla: tarkoitus ei ollut aiheuttaa mielipahaa
Ilmoita asiavirheestä