Kirkon tiedotuskeskus on teettänyt analyysin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon mediajulkisuuden määrästä ja laadusta kahden kuukauden seurantajaksolta syys–lokakuulta 2011.
Analyysi osoitti, että kirkkoa koskevilla uutisilla on 35-prosenttinen huomioarvo mediassa. Noin joka kolmas mediaa seuraava oli havainnut uutisoinnin kirkosta. Luku on hyvä.
– Normaalisti organisaatioiden vastaava huomioarvo liikkuu 15–25 prosentin välillä, sanoo analyytikko Tuomas Lahti analyysin tehneestä M-Brainista.
Keskeisimmät uutisesiintyjät olivat kirkon omia asiantuntijoita ja esimerkiksi piispoja.
Maakuntalehdet hallitsevat kirkon mediajulkisuutta yhdessä verkkolehtien kanssa
Seurantajaksolla yksittäisistä medioista eniten kirkollisista aiheista uutisoivat YLE.fi -verkkosivusto, Savon Sanomat, Turun Sanomat ja näiden verkkolehdet. Kriittisimmin suhtautuivat Satakunnan kansa, Lapin Kansa ja Hufvudstadsbladet.
Luterilaisesta kirkosta kirjoitettiin toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa seurantajaksolla 1033 kertaa. Näistä noin 60 prosenttia julkaistiin toimituksellisessa mediassa.
Valtaosa, 84 prosenttia, kirkkoa koskevasta uutisoinnista oli sävyltään neutraalia. Kielteistä uutisointia oli koko julkisuusmäärästä 13 prosenttia. Loput 3 prosenttia uutisoinnista tulkittiin myönteisiksi.
Uutisten aiheista parhaiten olivat edustettuna hallinto ja talous.
Mukana seurannassa olivat valtakunnalliset ja maakunnalliset sanomalehdet, radion ja tv:n valtakunnallisten kanavien uutis- ja ajankohtaisohjelmat, verkkolehdet sekä rajoitetusti aikakaus-, paikallis- ja aluelehtiä ja sosiaalisen median keskustelupalstoja sekä yksittäisiä blogeja.
Ilmoita asiavirheestä