Edustaja-aloite ”pyyntö piispainkokoukselle valmistella esitys samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä ja siunaamisesta” lähetetään perustevaliokuntaan. Turussa kokoontuva kirkolliskokous päätti asiasta 5.8. lähetekeskustelun ja äänestyksen jälkeen.
Aihetta käsiteltiin viiteen otteeseen kolmen päivän ajan, ja keskustelussa pyydettiin ja käytettiin kaikkiaan 68 puheenvuoroa. Lähetekeskustelun jälkeisessä äänestyksessä 62 edustajaa äänesti valiokuntaan lähettämisen puolesta. Edustajista 41 äänesti aloitteen jatkokäsittelyä vastaan.
44 edustajan allekirjoittama aloite ehdottaa, että kirkolliskokous pyytää piispainkokousta valmistelemaan esityksen kirkolliskokoukselle samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä ja siunaamisesta. Aloitteen esitteli edustaja Jukka Hautala Oulun hiippakunnasta.
Piispainkokous on aiemmin selvittänyt vaihtoehtoja avioliittokäsityksestä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi kirkolliskokouksen toimeksiannon perusteella. Piispainkokouksen vastaus kirkolliskokoukselle valmistui vuosi sitten.
Nyt perustevaliokuntaan lähetetyn aloitteen perusteluissa todetaan, että piispainkokous nosti vastauksessaan keskeiseksi johtopäätökseksi sen, että jos ”halutaan turvata ykseys, vaihtoehtoja avioliittonäkemyksestä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi on vain yksi: erimielisyyden hyväksyminen. Kirkko pysyy Kristuksen kirkkona ja elää täysin hänen armonsa varassa riippumatta sen avioliittonäkemyksestä ja -käytännöistä. Olennaista on löytää sellainen ratkaisu, jossa erimielisyys avioliittokäsityksestä ei ole ykseyden este ja jossa sen kanssa on helpointa elää.”
Piispainkokouksen vastaukseen perustuen aloite esittää, että kirkolliskokous pyytää piispainkokoukselta esityksen kirkollisesta vihkimisestä ja kirkollisesta siunaamisesta samaa sukupuolta oleville pareille.
Aloitteessa todetaan, että vihkimistä koskevan esityksen yhteydessä on luonteva käsitellä myös avioliittoon siunaamisen perusteita ja käytäntöjä, sillä piispainkokous totesi vastauksessaan, että ” – – ei tehdä eroa avioliittoon vihkimisen ja siunaamisen välillä, sillä teologisesti kyse on pitkälti samasta asiasta – vihkimisen ja siunaamisen välinen ero liittyy lähinnä niiden erilaisiin oikeusvaikutuksiin.”
Ilmoita asiavirheestä