Kirkkohallitus hyväksyi istunnossaan kirkon päivitetyn viestintäohjelman. Ohjelma perustuu kirkon strategiaan Kohtaamisen kirkko – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020.
Ohjelma korostaa jokaisen kirkon työntekijän ja luottamushenkilön roolia viestijänä ja kannustaa rohkeaan vuorovaikutukseen ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Erityisesti ohjelmassa näkyy sosiaalisen median kasvava rooli.
”Seurakuntamme, työntekijämme ja työmuotomme ovat siellä missä ihmisetkin – sosiaalisessa mediassa”, ohjelmassa sanotaan.
Siinä korostetaan hengellisen elämän tukemista median välityksellä ja mahdollisuutta harjoittaa kokemuksellista uskoa myös verkossa.
Kirkon viestijöitä muistutetaan pidättäytymään sosiaalisessa mediassa pahansuopuudesta, ilkeydestä ja huhujen edistämisestä.
Kirkon viestinnän kivijalka on ohjelman mukaan kirkon perussanomassa, josta seuraa muun muassa, että viestintä on totuudellista, kirkon toiminta on avointa ja hallinto läpinäkyvää. Kirkon viestintäväen tulee myös muistaa, että viestintä muuttuu jatkuvasti, ja se on otettava aloitteellisesti huomioon.
Kuva: Minerva Seppälä
Lue myös:
Kirkon uusi viestintäpäällikkö on hulluna saarnoihin – tehnyt kaksi gradua aiheesta
Essee: Pullonkaulojen vuoksi henki ei kulje somessa
Hyvä meemi on tuttu – katso neljä kirkollista netti-ilmiötä
Ilmoita asiavirheestä