Jordanian luterilaisen kirkon pappi Samer Azar toimii Jordanian Pipliaseurassa. Hän oli ulkomaalaisena kutsuvieraana viikonvaihteessa Hyvinkäällä vietetyssä Näe minut -ekumeenisessa raamattutapahtumassa.
Mikä asema Raamatun lukemisella on Lähi-idän kristittyjen keskuudessa?
– Jordanian Pipliaseura oli alun perin ilmeeltään vapaakirkollinen ja protestanttinen. Mutta nyt miltei kaikki maan kirkot ovat siinä mukana ja toiminta on hyvin ekumeenista. Sanoisin, että kaikissa kirkoissa rohkaistaan nykyisin lukemaan Raamattua itse, kunkin omalla äidinkielellä. Esimerkiksi me luterilaiset annamme aina vihkipareille lahjaksi Raamatun. Kun paavi Franciscus vieraili Jordaniassa, katolilaisille jaettiin 50 000 Raamattua. Myös ortodoksien keskuudessa Raamatun käyttö lisääntyy.
Miten muslimit Jordaniassa suhtautuvat Raamattuun?
– Kouluttamaton muslimi saattaa ajatella, että Raamattu on vääristelty ja sisällöltään korruptoitunut. On muslimeja, jotka lukevat Raamattua poleemisesti. On myös ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet Raamatun sisällöstä saadakseen tietoa.
– Jotkut muslimit lukevat Raamattua, koska ovat tulleet kristityiksi esimerkiksi satelliitti-tv:n ohjelmien kautta. Omassa kirkossani Ammanissa on joka sunnuntai jumalanpalveluksessa myös muslimeja, osa Persianlahdelta tulleita, jotka haluavat tutustua kristinuskoon. Selitän kysyville mielelläni, mitä kristinusko on. Se on velvollisuuteni. Mutta sitä riskiä en ota, että kastaisin jonkun.
Mitä Jordanian Pipliaseura tekee?
– Järjestömme on vuodesta 1994 Jordanian hallituksen tunnustama toimija. Raamattuja myydään kristillisten kirjakauppojen ohella myös joidenkin suurten kauppakeskusten kirjakaupoissa. Olemme voineet jakaa Raamattuja myös valtion koulujen kristityille oppilaille. Teemme työtä myös pakolaisten sekä lasten ja köyhien jordanialaisten perheiden parissa. Annamme avioliittoneuvontaa.
– Muslimien paastokuukauden ramadanin aikana olemme jopa organisoineet juomaveden ja taateleiden jakamista liikennevaloissa pysähteleville autoilijoille. Päivän paastonneet muslimit kiirehtivät hämärän tultua kotiinsa syömään, jolloin neste ja pieni purtava on hyväksi. Vesipulloissa on Jordanian Pipliaseuran logo. Osoitamme tällä, että olemme osa yhteiskuntaa ja voimme palvella myös islamilaista enemmistöä.
Mitä kristittyjen massamuutto Lähi-idästä merkitsee?
– Uskonto ja valtio pitää erottaa toisistaan. Tarvitaan pluralismia. Ilman kristittyjä Lähi-idässä ei voi odottaa kehitystä, eikä ilman kristittyjä voida osoittaa, että islam on suvaitsevaista. Me paikalliset kristityt teemme rauhan ja suvaitsevaisuuden vuoksi kaikkemme.
– Ylipäätään kaikki pakolaisuus alueeltamme on arabikansojen hätähuuto. Se merkitsee sitä, että kansat ovat kyllästyneet diktaattoreihin. Samalla monet pelkäävät Isisin kaltaisia äärijärjestöjä. Lähi-idän ihmiset haluavat rauhaa, ihmisoikeudet ja ylpeytensä. Euroopassa te ette halua lisää pakolaisia, eikä pakolaisuus edistä modernin Lähi-idän syntymistä. Lähi-idässä on nyt yhdessä tehtävä työtä vuosisatojen kehityksen kääntämiseksi.
Kuva: Matti Karppinen
Ilmoita asiavirheestä