Torstaina Kotimaa Prossa julkaistussa jutussa Suomen ylirabbi Simon Livson avaa juutalaista näkökulmaa myös siihen, miltä oman pyhän tekstin lainautuminen uudelle uskonnolle ja sen tulkinnoille on merkinnyt. Jutun voi lukea täältä.
Vanha testamentti on kristityille niin selvä oman pyhän kirjan osana, että juutalaisen äitiuskonnon alkuperäistä omistusoikeutta siihen ei aina tulla ajatelleeksi.
Pyhät tekstit lainautuvat. Kristityille itselleen on käynyt tässä mielessä samoin kuin juutalaisille, sillä sekä Jehovan todistajat että mormonit käyttävät koko Raamattua omana pyhänä tekstinään. Epäilemättä on myös muita uusia uskontoja, joille Raamattu tai Uusi testamentti kelpaa pyhäksi tekstiksi.
Etäisesti vastaavalla tavalla Koraanilla on merkitystä myös šiialaisesta islamista irronneille druusilaisuudelle ja bahai-uskonnolle.
***
Palmusunnuntaina Jerusalemiin ratsastanut Jeesus harjoitti rohkeaa juutalaisten pyhien tekstien uudelleen tulkintaa. Toki hän tunsi profeetta Sakarjan kirjan ennustuksen kuninkaan ratsastuksesta aasilla Jerusalemiin. Asiayhteyden tajusivat myös myöhemmin kirjoittaneet evankelistat.
Kristinuskon on sanottu todella lähteneen liikkeelle siitä, mihin palmusunnuntain tapahtumat johtivat. Jeesuksen viimeiset hetket oppilaidensa kanssa, näytösoikeudenkäynti, teloitus ristillä – ja sitten maailman muuttanut ylösnousemus pääsiäisenä.
Ilman ylösnousemusta kristinuskoa ei olisi syntynyt. Mutta olisiko se syntynyt samanlaisena – tai ollenkaan kehittynyt – myöskään ilman Vanhan testamentin uudelleentulkintaa? Minkälainen olisi kristinusko, jos Jeesus olisi syntynyt ja elänyt Persiassa? Lukisivatko kristityt nyt Mooseksen kirjojen, Psalmien ja Jesajan asemesta zarathustralaisten Avestaa?
***
Uuden uskon muotoutumiseen kuului juutalaistaustaisessa alkukristillisessä kontekstissa väistämättä myös nykyisen Vanhan testamentin monien kohtien lukeminen kristologisesti. Näin voitiin liittyä siihen, mitä jo Israelin profeetat olivat julistaneet.
Vanhatestamentiton kristinusko olisikin jotakin aivan muuta, ei enää Israelin uskon jatkumoa.
Evankelista Matteus upottaa evankeliumiinsa paljon Vanhan testamentin intertekstuaalisuutta. Luukkaan evankeliumissa taas Jeesus selittää Emmauksen tien kulkijoille, mitä Messiaasta oli sanottu ”Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen”.
Palmusunnuntai on muutoksen ja uudelleen näkemisen airut.
Kuva: Antti Berg
Lue myös:
Ylirabbi Simon Livson: Juutalaisille Vanhan testamentin kärsivä palvelija on Israelin kansa
Ilmoita asiavirheestä