Kommentti: Ruokaturva vaihtui ruokatrendeihin – Yhteisvastuukeräyksen kampanjatiimi onnistui taas

Yhteisvastuukeräyksen kampanjakuvissa on nopeasti vilkaistuna burgereja, jätskejä ja pitsaslaisseja. Lähempi tarkastelu paljastaa jotain ihan muuta.

Kampanja toimii. Tällä kertaa se osuu jopa tavallista paremmin maaliin, vaikka liki kaikki Yhteisvastuukeräyksen kampanjat ovat vuosien varrella puhutelleet ja voittaneet mainosalan palkintoja.

Keräyksen teema on #ruokatrendit2018. Otsikko on kaksimerkityksinen. Ruokatrendit ovat median huulilla. Monet kansalaiset löytävät sisäisen masterchefinsä ja satsaavat keittiön antimiin.

Kaikki eivät kuitenkaan voi hifistellä sillä, mitä suuhunsa laittavat.

Yhteisvastuukeräys havaitsi verbaalitason ristiriidan. Tv-mainoksessa piispa Seppo Häkkinen sanoo, että ruokatrendi on nyt se, ettei kaikilla ole ruokaa. Keräys auttaa nälkäisiä maailman katastrofialueilla ja Suomessa.

***

Yhteisvastuukampanjan on tällä kertaa suunnitellut markkinointitoimisto Kaski Agency. Toimiston verkkosivulla mainostetaan: ”Autamme asiakkaitamme luomaan brändeihin kaupallista vetovoimaa. Työkalujamme ovat strateginen luovuus, vaikuttava kommunikaatio ja erinomainen kanavaymmärrys.”

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräyksen kampanjassa on mukana ravintola-alan yhteistyökumppaneita, kuten Naughty Brgr.

Kaski Agencyn Planning Director Markus Lehtonen sanoo Markkinointi & Mainonnassa, että kumppanit määrittelevät itse, miten haluavat edistää keräyksen asiaa.

”Naughty Brgr:n kohdalla voi olla esimerkiksi niin, että heidän kuukauden burgerinsa on helmi- tai maaliskuun aikana niin sanottu olematon burgeri teeman mukaisesti. Toinen vaihtoehto voi olla, että kuukauden burgerin hinnasta tietty osa lahjoitetaan keräykseen.”

***

Yhteisvastuukeräyksen teemaksi hyväksyttiin Kirkkohallituksessa viime vuonna ruokaturva. Sana on vaikea, ja onneksi se on kampanjassa häivytetty taustalle.

Käsite esiintyi kuitenkin ainakin tasavallan presidentti Sauli Niinistön
puheessa, kun hän avasi Yhteisvastuukeräyksen viime sunnuntaina: ”Ruokaturvan ei pitäisi olla hyväntekeväisyyden varassa, mutta julkinen auttamisjärjestelmä on joskus käänteissään hidas.”

Markkinointi sen sijaan on käänteissään nopea ja osaa tarvittaessa fokusoida asian.

Yhteisvastuukeräystä koordinoiva Kirkkopalvelut on Kotimaata kustantavan Kotimaa Oy:n suurin omistaja.

{kuva_1ea42254-01b0-4573-8a34-28c728ac6358}

{kuva_a6cf9f36-5c81-4988-a9a4-abbf56f08d6f}

Kuvat: Yhteisvastuukeräys

Lue myös:

Yhteisvastuukeräyksen ensi vuoden teemaksi valittiin ruokaturva

Yhteisvastuukeräys alkaa, tuella torjutaan ihmiskauppaa

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliOpetusministeri Sanni Grahn-Laasonen: Uskonnonopetus uudistuu myös tulevaisuudessa
Seuraava artikkeliEuroopan synagogat listattu – viimeiset vielä jäljellä olevat halutaan pelastaa

Ei näytettäviä viestejä