Kriittinen nettikirjoittelu johti tehtävien epäämiseen lestadiolaisessa liikkeessä

Vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen lukeutuvat pastori Johannes Alaranta ja vapaa toimittaja Topi Linjama kertovat menettäneensä liikkeessään tehtäviä liian kriittiseksi koetun blogikirjoittamisen vuoksi.

Alarantaa oli syksyllä pyydetty puhumaan 12.3. Tampereen Kalevan kirkossa pidettävään paikallisen rauhanyhdistyksen nuorten ehtoolliskirkkoon. Niin kutsuttu puhujain pyytäjä oli kutsunut Alarannan paikalle. Myöhemmin Alaranta kertoo saaneensa johtokunnasta sähköpostia, jossa pyyntö peruttiin.

– Sähköpostissa luki, että paikallinen rauhanyhdistyksen johtokunta on keskustellut asiasta.

Perniöläinen Alaranta kertoo tiedustelleensa syitä johtokunnasta puhelimitse.

– Johtokunnan puheenjohtaja ilmoitti syyksi blogin, joka on liian ”kriittinen”. Yksilöityä vastausta en saanut, mutta yhtenä esimerkkinä kriittisyydestä hän mainitsi rippisalaisuuskirjoitukseni, Alaranta sanoo.

Alaranta valmistelee rippisalaisuudesta väitöskirjaa.

Eikö toisaalta ole rauhanyhdistyksen näkökulmasta niin, että he voivat valita puhujansa?

– Tietysti rauhanyhdistyksellä on oikeus pyytää puhumaan kenet haluaa. Mutta koska olen kirkon pappi, on mielenkiintoista, että pyyntö saarnata kirkossa peruttiin. Syy ei voi olla se, että kirjoittaa nettiin nimellään, Alaranta sanoo.

Hän kertoo kuulleensa Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistyksestäkin nimenomaan kehotuksia esiintyä verkossa reilusti omalla nimellään.

– En voi kommentoida asianosaisten välistä henkilökohtaista asiaa, Kotimaa24:n tavoittama Tampereen rauhanyhdistyksen puheenjohtaja Arvo Räisälä tyytyy toteamaan Alarannan tapauksesta.

Myös joensuulainen vapaa kirjoittaja Topi Linjama sanoo joutuneensa jättämään paikallisen rauhanyhdistyksen luottamustehtäviään blogikirjoittelun vuoksi. Hän kirjoitti asiasta Kotimaa24:n blogissaan. Hän kertoo olleensa myös pari vuotta sitten bloginsa tähden puhuttelussa. Tuolloin hän otti kantaa ehkäisyyn, minkä jälkeen häntä syytettiin muun muassa ”majesteettirikoksesta”. Linjaman mielestä puhutteluilla ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa, vaan niissä on kyse lojaaliudesta yhteisön auktoriteetille.

Alaranta ja Linjama kertovat tietävänsä viimeisen parin vuoden ajalta 5-10 tapausta, joissa poikkeavien näkemysten esittäminen liikkeen valtavirran näkemyksistä on poikinut esittäjälleen rajoituksia liikkeessä. Osa tapauksista liittyy netissä tai mediassa esiintymiseen.

Linjama näkee internetin isona haasteena vanhoillislestadiolaisuudelle. Nettikirjoittelun kontrollointi on hankalaa. Alaranta uskoo opillisen kontrollin ylipäänsä hiipuneen liikkeessä verrattuna esimerkiksi 1970-lukuun.

– Nyt on ennemminkin niin, että niitä pappeja, joiden koetaan hämmentävän mieliä, syrjitään hiljaisesti eikä heitä pyydetä puhumaan, Alaranta sanoo.

Alaranta on liikkeensä puhuja. Muita puhujapyyntöjä kuin Tampere häneltä ei ole peruttu.

Kotimaa24 koetti tavoittaa tänään ja eilen kahta henkilöä myös Joensuun rauhanyhdistyksen johtokunnasta kommentoimaan Topi Linjaman tapausta, mutta he eivät olleet langan päässä.

Tutustu Johannes Alarannan
blogiin, jota lukee peräti 8000 henkilöä kuukaudessa

Tutustu Topi Linjaman suosittuihin
blogikirjoituksiin

Kotimaa24:ssä ja hänen omassa
blogissaan

Lue myös:
Hautamäki: Nimetön keskustelu on arvotonta

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliIhmeitätekevän ikonin korjaamista voi seurata nyt blogissa
Seuraava artikkeliMäkinen, Leo ja Sippo yhteiselle vierailulle

Ei näytettäviä viestejä