Kuluttajilla on oikeus saada kaupunkilehti tai muu osoitteettomana jaettava journalistinen lehti, vaikka kotitalous olisi kieltänyt suoramainonnan jakelun. Kilpailu- ja kuluttajaviraston arviolla on vaikutuksensa myös seurakuntalehtiin.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on katsonut alustavassa arviossaan, että Postin, Suomen Suoramainonnan ja Asiakkuusmarkkinointiliiton yhteistyö lehtien jakelun kieltämisessä on voinut rajoittaa ja vääristää kilpailua. Asiasta tiedotti Sanomalehtien liitto.
Virasto on käytännössä lopettanut asian käsittelyn, koska Asiakkuusmarkkinointiliitto on luopunut osoitteettoman jakelun itsesäätelystä ja Posti ja Suomen Suoramainonta ovat ilmoittaneet päättävänsä jakelutavat itsenäisesti.
Asiakkuusmarkkinointiliiton 1990-luvulla päättämä osoitteettoman jakelun suositus rinnasti kaupunkilehdet mainoksiin. Kuluttajavirasto totesi jo vuonna 2012, että kuluttajansuojalaki ei estä journalististen lehtien jakelua mainoskieltotalouksiin.
Sanomalehtien liiton mukaan useimmat yksityiset jakeluyhtiöt ovat jo jakaneet kaupunkilehtiä mainosjakelun kieltäneisiin talouksiin.
Se opastaa, että kuluttaja voi ilmaista tahtonsa kolmiportaisella valikolla: Ilman mitään ilmoitusta talouteen jaetaan kaikki ilmaisjakelu. ”Ei mainoksia” tai ”Lehdet kyllä, ei mainoksia” oikeuttaa saamaan maksuttomat journalistiset lehdet. ”Ei ilmaisjakelua” -ilmoitus estää kaiken muun ilmaisjakelun paitsi viranomaisten tiedotteet.
Yle uutisten
mukaan Posti ei kuitenkaan aio jatkossakaan jakaa ilmaisjakelulehtiä luukkuihin, joissa lukee ”ei mainoksia”. Niin ikään Suomen Suoramainonta -konserni ilmoitti tänään jatkavansa jakelua kuten ennenkin.
Pohjois-Suomessa toivotaan seurakuntalehteä kotiin
Asia ei ole merkityksetön seurakuntalehtienkään kannalta. Kotimaa Oy järjestää monille suomalaisille seurakuntalehdille alihankintana painamisen ja jakelun. Suurin osa seurakuntalehdissä on Postin jakelussa, joten monella paikkakunnalla seurakuntalehtien jakelu jatkuu kuten aikaisemminkin.
– Muun muassa Kuopion seurakuntayhtymän lehti on paikallisen jakeluyhtiön jakelussa ja siellä on jo jonkin aikaa noudatettu käytäntöä, että seurakuntalehden on voinut saada mainoskiellosta huolimatta. Käsitykseni on, että seurakuntayhtymässä ollaan oltu erittäin tyytyväisiä, Kotimaa Oy:n tuotantopäällikkö Timo Karonen toteaa.
– Sen vaikutus on ollut, että seurakuntalehtiä on jaettu Kuopiossa noin kuuteentuhanteen talouteen enemmän, eli noin 10 prosenttia enemmän kuin Postin kautta olisi saatu jaettua, hän jatkaa.
Karonen vahvistaa, että jakeluyhtiöt voivat yhä tehdä itsenäiset päätökset siitä, miten ne jakavat seurakuntalehtiä.
– Meille on tullut paljon palautetta, etenkin Pohjois-Suomesta, että seurakuntalehteä ei koeta mainokseksi. Toivon, että Posti nyt, varsinkin Pohjois-Suomessa, muuttaisi käytäntöään ja seurakuntalehden voisi saada mainoskiellosta huolimatta, mikäli taloudessa näin tahto ilmaistaan.
Kuva: Olli Seppälä. Kuvituskuva.
Kotimaa24 on osa Kotimaa Oy:tä.
Ilmoita asiavirheestä