Medical News Today.
-Tämän psykologisen samankaltaisuuden tiedostaminen voisi lisätä ymmärrystä ja vähentää ristiriitoja ja jännitteitä erilaisten uskomusten omaavien ryhmien välillä, toteaa Missourin yliopiston psykologian laitoksen tutkija Kenneth Vail.
Missourin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan ajatukset kuolemasta vahvistivat niin ateisteilla, kristityillä, muslimeilla kuin agnostikoillakin heidän oman maailmankatsomuksensa mukaista vakaumusta.
Vailin tutkimuksen mukaan sotapropagandan kammottava kuvakieli, uutisotsikot ja pilakuvat vihollisesta, voivat vahvistaa kansallisia ja/tai uskonnollisia ihanteita. Ne pitävät kuoleman mielessä ja alitajuisesti rohkaisevat kieltämään vastakkaiset ideologiat. Tutkimuksessa esitetään, että uskonnolliset kuolemaa koskevat krusifiksin kaltaiset symbolit ja tarinat, toimivat psykologisesti muistuttaen kuolevaisuudesta ja tiedostamattomasti lujittaen tiettyä maailmankatsomusta.
Tutkimusta varten Vail kollegoineen teki kolmiosaisen kokeen. Ensin osallistujien ajatuksia kuolemasta vahvistettiin ja tämän jälkeen analysoitiin heidän kyselylomakkeeseen antamiaan vastauksia.
Ensimmäisessä kokeessa tutkittiin kristittyjä ja ateisteja Yhdysvalloissa. Tulosten mukaan tietoisuus kuolemasta lisäsi kristittyillä sekä uskoa Jumalaan että muiden traditioiden kieltämistä. Myös ateistit pitivät kiinni maailmankatsomuksestaan, tosin muiden filosofioiden kieltäminen ei havaintojen mukaan lisääntynyt.
Toisen, Iranissa tehdyn tutkimuksen mukaan muslimit ja kristityt reagoivat samalla tavoin ajatellessaan omaa kuolevaisuuttaan. Kolmas koe osoitti, että ajatukset kuolemasta lisäsivät myös agnostikkojen uskoa johonkin ”korkeampaan voimaan”. Toisin kuin kristityt ja muslimit, jotka kasvattivat Buddhan, Jumalan, Jeesuksen ja Allahin kieltäviä asenteita, agnostikoilla edellä mainittujen maailmankatsomusten hyväksyminen lisääntyi.
Ilmoita asiavirheestä