Toimittajat ja bloggaajat kokevat erityisesti julkisten organisaatioiden ja järjestöjen lähettämät tiedotteet vähiten epäluotettaviksi juttulähteiksi. Sosiaalisen median kautta saatava juttuaineisto herättää taas eniten epäilyjä. Viestintätoimisto Sopranon toteuttamaan toimittaja- ja bloggaajakyselyyn vastasi 122 toimittajaa ja 90 bloggaajaa.
Sosiaalinen media koetaan yleisesti juttulähteenä epäluotettavana: yli 70 prosenttia toimittajista sanoo kanavan olevan joko melko tai hyvin epäluotettava – myös lähes 50 prosenttia bloggaajista kokee näin. Sosiaalisen median kautta tulee kuitenkin suhteellisen usein juttuaiheita: noin kolmasosa vastaajista (29 % toimittajat, 33 % bloggaajat) kertoo löytävänsä juttuaiheita somesta.
Luotettavuudessa kaikkein vahvimpina uutislähteinä pidetään julkisten organisaatioiden ja järjestöjen tiedotteita. Yli 90 prosenttia vastaajista kokee nämä joko melko tai hyvin luotettavina. Myös pörssitiedotteita ja vuosikertomuksia pidetään yleisesti luotettavina lähteinä, kun taas esimerkiksi asiakaslehdet ja uutista tarjoavan tahon suorat yhteydenotot koetaan hieman epäluotettavampana.
Sopranon tiedote
Ilmoita asiavirheestä