Lähetysjuhlilla radiossa pohdittiin lähetystyön brändiä – ”Mielikuvan ja todellisuuden ristiriita esiin”

Suomen Lähetysseuran Lähetysjuhlia vietetään tänä viikonloppuna Radio Dein studiosta käsin. Lauantaina aamupäivällä radiossa keskusteltiin lähetystyön brändistä. Asiantuntijana haastateltiin mainostoimisto TWBA Helsingin varatoimitusjohtajaa Marco Mäkistä.

– Kun kristinuskolla on omassa maassa maineongelmia, lähetystyöllä on niitä kärjistyneesti, Mäkinen totesi.

Länsimaisen kulttuurin mielikuvat lähetystyöstä ovat Mäkisen mielestä peräisin vanhoista tarinoista ja elokuvista. Afrikassa paljon aikaa viettäneen Mäkisen mielestä ne eivät vastaa sitä, mitä hän on itse nähnyt käytännössä.

Mielikuvaa lähetystyöstä voi Mäkisen mukaan korjata. Hän huomauttaa, että nykyään kaivataan aitoja tarinoita.

– On nälkä aidoille kertomuksille. Voidaan siis nostaa esiin ristiriita mielikuvan ja todellisuuden välillä ja kertoa, että tämä on sitä, mitä me oikeasti tehdään.

Tämä on mahdollista Mäkisen mukaan siksi, että enää ei eletä keskittyneen tiedonvälityksen maailmassa, vaan käytössä on paljon erilaisia kanavia, joiden kautta viestinsä saa kulkemaan.

– Haasteena on se, että nekin kirjat, joita minä olen lukenut nuorena poikana, ovat kuitenkin olleet jännittäviä ja jääneet mieleen. Arkinen työ ei ole niin jännittävää. Uskon kuitenkin sillä olevan tänä päivänä merkitystä, että työ on vaikuttavaa ja se toimii. Siihen voi saada ihmisiä mukaan.

Kahta asiaa Mäkinen pitää väistämättä lähetystyön vahvuutena: Ensinnäkin hyvää sanomaa, josta ei saa päästää irti, koska se erottaa lähetystyön muusta hyvän tekemistä. Toiseksi lähetystyön monipuolista, kestävää ja laajaa positiivista vaikutusta yhteiskuntiin.

Termejä brändi ja brändääminen Mäkinen sen sijaan vierastaa.

– Viime vuosina sellaiset tahot, joilla on mielikuvallisia haasteita, ovat halunneet ottaa kaupallisen puolen voimia käyttöönsä. Kaupallisella puolella taas mietitään sitä, mikä on meidän toiminnan tarkoitus, mitä hyvää me tehdään.

Siinä mielessä lähetystyöllä olisi Mäkisen mukaan opetettavaa kaupallisille toimijoille.

Ainut kaupallisen puolen konsti, jonka Mäkinen poimisi mukaan lähetystyön mielikuvamuutokseen, on viileähkö analyysi.

– Se on sitä, että katsoo tosiasioita silmiin ja tekee tietoisen muutoksen.

Kuva: Pirre Saario / Suomen Lähetysseura. Antonio Jose opettamassa lukutaitoa Angolassa. Lukutaidolla on ollut merkitystä demokratian edistämiselle. Kuva on vuodelta 2007.

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliUusi tanskalainen raamatunkäännös välttää sanoja synti, liitto ja Israel
Seuraava artikkeliKolumni: Kaksi viestiä, jotka haluaisin kuulla kirkolta kriisin jatkuessa

Ei näytettäviä viestejä