Tampereen Keskustorilla oli tarkoitus järjestää perjantaina 15.10. seurakuntayhtymän ja Kristittyjen Elokapinan yhteinen Lajien surusaatto. Avoimen ruumisarkun äärellä olisi voinut surra menetettyjä eliölajeja ja luontoympäristöjä. Arkku oli määrä kantaa saatossa iltakuudelta alkavaan ilmastomessuun, jossa kristillinen usko ylösnousemukseen ja uuteen luomiseen olisi tuonut surun rinnalle toivon.
Ympäristötunteiden käsittelemisen lisäksi tavoitteena oli kiinnittää huomiota ilmastonmuutokseen ja kiihtyvään lajikatoon, tilaisuutta kaksi vuotta suunnitellut hengellisen työn pastori Jussi Holopainen kertoo.
Tilaisuudesta kerrottiin tiistaina. Parissa päivässä suunnitelma sai aikaan palauteryöpyn seurakuntayhtymälle ja ärhäkän keskustelun sosiaalisessa mediassa. Perussuomalaisten kansanedustajan Sebastian Tynkkysen tapahtumaa vastustavaa videota oli torstai-iltaan mennessä katsottu yli 23 000 kertaa. Myös kirkosta eroamisten luvuissa näkyy piikki keskiviikkona ja torstaina.
Tampereen seurakuntayhtymän yhtymäjohtaja Tapani Rantala ja Jussi Holopainen kertovat, ettei ympäristötunteiden käsittelemiseen tarvittavaa rauhallista ympäristöä voinut enää taata. Tapahtuma peruttiin, mikä on niin ikään herättänyt syvää pettymystä sosiaalisessa mediassa. Ilmastomessu Vanhassa kirkossa järjestetään kuitenkin suunnitellusti.
Kritiikin kohteena Elokapina-yhteydet ja arkun käyttäminen surun symbolina
Tapani Rantala haluaa nostaa palautevyörystä esiin häntä ilahduttaneen asian: arvostelun kohteena ei ollut ilmastonmuutoksen torjuminen eikä kadonneiden lajien sureminen.
– Tällä toiminnalla on laaja kannatus.
Mikä sitten nostatti kritiikin?
– Elokapinan julkisuudessa huomiota herättäneet toimintatavat ovat saaneet tunteet kuumenemaan. Monet pelkäävät, että tapahtuma tulkitaan noiden toimintatapojen hyväksynnäksi. Myös arkun käyttäminen surun symbolina on koettu loukkaavana. Totesimme tapahtuman vastuuihmisten kanssa, että nyt ei ole tämän surusaaton aika, Rantala toteaa.
Jussi Holopainen kertoo yllättyneensä siitä, miten kuumiksi tunteet ovat Elokapinan ympärillä muuttuneet. Keskustelussa se on leimattu muun muassa väkivaltaiseksi ja fasistiseksi järjestöksi.
– Elokapinaa on leimattu rikollis- ja terroristijärjestöksi. Jos käsitys on tällainen, kirkon yhteistyötä sen kanssa on tietenkin vaikea ymmärtää. Kannattaisiko tutustua liikkeen toimintaperiaatteisiin ja kysyä siinä mukana olevalta nuorelta, miksi hän on mukana?
Jussi Holopainen: Miten seurakunnat voisivat tukea ihmisiä ympäristötunteissa?
Jussi Holopainen kysyy myös, johtuuko Elokapinaan kohdistuva inho ja viha haluttomuudesta kohdata omia ympäristöön liittyviä vaikeita tunteita.
– Nämä nuoret ovat valmiita laittamaan nahkansa likoon ja ottamaan vastaan kovia syytöksiä. Tämä välittää meille viestin, että he ovat liikkeellä ison asian puolesta.
Holopainen myöntää, että ruumisarkun tuominen Keskustorille ei ehkä ollut hyvä idea.
– Samalla sanon, että emme vielä ymmärrä ympäristön tilaa niin syvästi, että tekisimme kaikkemme kääntääksemme suunnan.
Holopainen haluaa antaa tukensa nuorille, jotka ovat mukana eri kansalaisliikkeissä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Hän aikoo jatkaa pohdiskelua siitä, miten seurakunnat voisivat tukea ihmisiä ympäristötunteiden käsittelyssä.
– Ellemme pääse jakamaan tunnekuormaa, joka on paljolti tiedostamatonta ja torjuttua, käy herkästi niin, että menemme poteroihin. Rakentava vuorovaikutus ja rakentava toiminta edellyttävät yhteyttä omiin tunteisiin.
Lue myös:
Kommentti: Elokapinassa kuuluu profeetallinen ehdottomuus
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.
Ilmoita asiavirheestä