Liikennevirasto yllättyi tienvarsimainonnan määrästä

Vaalien tienvarsimainokset ovat merkki demokratian toimivuudesta, mutta niiden sijoittelu herättää aina kysymyksiä. Innokas eduskuntavaalimainonta tienvarsilla ja kaduilla on tullut Liikennevirastolle yllätyksenä.

– Tienvarsimainonnan määrä on selvästi suurempi kuin joskus aikaisemmin. Jossain määrin kiihkeys on yllättänyt. Olimme kuvitelleet, että uudet mediat valtaisivat alaa ja perinteinen pahvilappumainonta olisi väistymään päin. Käytännössä ei todellakaan näytä siltä. Se on pikemminkin kasvamaan kuin hiipumaan päin tienvarsilla, liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Liikennevirastosta sanoo Kotimaa24:lle.

Yhteydenottoja Liikennevirasto on saanut poliitikoilta, jotka ovat pettyneet siihen, että joitakin vaalimainoksia on jouduttu poistamaan, sekä kylttien sijoittelusta valittavilta kansalaisilta. Esimerkiksi moottoriteiden varsilla vaalimainoksia ei saisi turvallisuussyistä olla. Siellä niitä kuitenkin on.

– Ajatus on se, että ehdokkaat ymmärtäisivät, että vaalimainoksia, jotka on tarkoitettu luettavaksi moottoritieltä käsin, ei olisi. Ohjeistusta pitää jatkossa selventää myös siltä osin, ettei mainoksia kiinnitettäisi liittymiin tai liikennemerkkien läheisyyteen. Nyt ohje kieltää, että liikennemerkin edessä ei saa olla mainosta, mutta takana niitä sitten onkin ja sekin kyllä lisää liikennemerkin huomioimisen vaikeutta.

Vaalikylttien lukemisesta ja sitä myöten tarkkaavaisuuden kärsimisen seurauksena aiheutuneista kolareista Liikennevirastoon ei ole tullut tietoa.

– Jos todella vaalimainos voitaisiin osoittaa syylliseksi kolariin, pitäisi keskustella siitä, voidaanko sitä sallia teiden varsilla ollenkaan. Maantielaki sallii vaalimainonnan maanteiden varsilla paljon laajemmin kuin mitään muuta mainontaa.

Kunnat hallinnoivat asemakaava-alueiden mainontaa, Liikennevirasto valtion maanteitä.

Nurmijärven kunnan työnjohtaja Anna Nyyssönen kertoo, että kova tuuli on saattanut paiskoa ja viskoa vaalimainoksia pitkin poikin. Onkin selvää, että muuttuvat sääolosuhteet on syytä huomioida mainosten kiinnittämisessä.

Kunnan hallintopäällikkö ja keskusvaalilautakunnan sihteeri Marja-Liisa Back kertoo, että kunnan ajatus oli, että mainonta olisi keskittynyt pääosin telineisiin.

– Meillä on 80 telinettä eri taajamissa.

Mainoksia on Backin mukaan Nurmijärvellä runsaasti myös risteysalueilla, joten parantamisen varaa ohjeitten noudattamisessa on.

– Lähinnä poistetaan, jos selvästi aiheutuu liikenteellistä haittaa.

Vaalimainoksiin kohdistunutta ilkivaltaakin on Nurmijärvellä ollut jonkin verran havaittavissa. Vaalien jälkeen Nurmijärvellä käydään Liikenneviraston tavoin jälkipalaverit ja pohditaan vaalimainonnan ohjeiden muotoiluja.

Kuva: Paula Huhtala

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliOnko tässä kirkollisen politikoinnin huippu?
Seuraava artikkeliViikon saarna: ”Kalaa syövä ylösnousemusruumis ravistelee fiksun ihmisen järkeä”

Ei näytettäviä viestejä