Koulun katsomuksellisesta opetuksesta on käyty keskustelua. On esitetty, että tulisi olla yhteinen katsomusopetus. Elämänkatsomustieto on alun perin uskonnonopetuksen vaihtoehdoksi muodostettu opetus. Se on muotoutunut yleiseksi filosofian ja etiikan opetukseksi. Uskonnonopetus sisältää laajemmin eri katsomusten opetusta ja osa siitä on yleistä etiikan opetusta.
Koulujen elämässä moniuskontoisuus korostuu. Tästä syystä koulujen on vaikea korostaa vain yhtä uskontoa opetuksissaan, joskin opetussuunnitelmat eivät enää tätä korostusta sisälläkään. Esimerkiksi yläkoulussa uskontojen opetuksen yleinen opetussuunnitelma sisältää kristillisen perinteen opetusta, maailmanuskontojen opetusta ja etiikan opetusta. Elämänkatsomustieto puolestaan valtakunnallisessa opetussuunnitelmassaan sisältää etiikan ja filosofian opetusta sekä joko humanismiin tai kristinuskoon tutustumista.
Elämänkatsomustiedon valtakunnallisen opetussuunnitelman pohjalta on mahdotonta suunnitella yleistä katsomusopetusta, koska opetussuunnitelmaan ei sisälly laajaa katsomusten tarkastelua. Uskonnonopetuksen valtakunnallinen opetussuunnitelma puolestaan tarjoaa hyvän pohjan uskontoja koskevan yleissivistävän opetuksen pohjaksi. Tästä syystä olisi perusteltua, että perusopetuksessa jakaannuttaisiin kaikille yhteisiin aineisiin: filosofiaan ja etiikkaan sekä uskontotietoon.
Asiaa vastustaa kaksi argumenttia: Ensinnäkin vähemmistöt puolustavat noin 15 erilaista uskonnon valtakunnallista opetussuunnitelmaa sanoen, että kyse on identiteetistä. Olisiko kuitenkin yleissivistyksen kannalta parempi vaihtoehto, että myös vähemmistöt saisivat laajempaa tietoisuutta kuin vain erityisryhmille osoitettuna?
Kun esimerkiksi tällä hetkellä vaikkapa ortodoksinen uskonto esitetään uskonnonoppikirjoissa yhdellä sivulla siten, että on verotusoikeus, ja toisella siten, että on ikoneita, olisiko parempi, että kaikki kansalaiset saisivat hieman enemmän tietoa tästä? Onhan ortodoksinen kirkko hieman enemmän maailmanlaajempi kuin esimerkiksi luterilainen, mikä olisi sopivaista ottaa huomioon myös kouluopetuksessa?
Toinen vasta-argumentti on elämänkatsomustiedon opetus. Se ei kuitenkaan valtakunnallisessa opetussuunnitelmassaan edusta laajaa katsomusopetusta. Olisiko kuitenkin parempi, että tiedetään katsomuksista enemmän kuin että niistä tiedetään vähemmän?
Petri Järveläinen
Lue myös:
Lukijoilta: Kirkkolakia muutettava niin, että kunnassa voi olla useita seurakuntia
Lukijoilta: ”Perustakaa oma kirkko, niin saatte olla ilman painostusta”
Islamia opiskelevien oppilaiden määrä kasvaa – Pätevistä opettajista on pulaa
Ilmoita asiavirheestä