Lukijoilta: Yhteinen naiskäsityksemme

Kiitos Juhana Tarvaiselle kommentista kirjoitukseni johdosta. Siinä oli hyvä kuvaus miesten asemasta ja roolista nuoressa Jeesus-liikkeessä. Sehän oli aika miesjohtoinen liike, eräistä toimeliaista naisista huolimatta. Tästä olemme samaa mieltä.

Mutta tästä ei nyt ollut kyse. Kysymykseni oli tämä: Mihin tämä miesjohtoisuus perustui? Johtuiko se jostakin virkakäsityksestä vai naiskäsityksestä? Tämä on yhteinen kysymyksemme naispappeuden toteuduttua kirkossa, jossa naisen uusi asema, jonka kaikki tahot ovat hyväksyneet, on periaatteessa sama kuin miehen. Naisetkin saavat johtaa sekä julkisesti puhua ja opettaa, toisin kuin Paavalin seurakunnissa. Onneksi olemme saaneet selvän vastauksen kysymykseemme. Siitä saamme kiittää itse apostolia.

Kirjoituksessani totesin, että naisten puhe- ja opetuskiellot perustellaan Paavalin kirjeissä naisten alamaisuudella, siis tietyllä naiskäsityksellä eikä millään virkakäsityksellä.

Toiseksi totesin, ettei naispappeutta vastustavien herätysliikkeidenkään taholla enää vaadita alamaisuuden käskyn noudattamista vaan hyväksytään naisten tasavertaisuus sekä yhteiskunnassa että kirkossa – kuten Juhana Tarvainen myös totesi.

Kolmanneksi kyselin mitä tällainen luopuminen alamaisuuden käskystä, joka perusteli naisten puhe- ja opetuskiellot, merkitsee naispappeuden arvioinnille. Onko mahdollista pitää kiinni näistä kielloista, vaikka on luovuttu niiden perustelusta?

Kielto ja sen perustelu muodostavat erottamattoman kokonaisuuden. Jos kielto kadottaa perustelunsa, se kadottaa mielekkyytensä, oikeutuksensa ja uskottavuutensa. Olen tässä näkevinäni sekä teologisen että moraalisen ongelman, jota meidän tulisi yhdessä selvittää kirkkomme yhteyttä ajatellen.

Olisi epäjohdonmukaista ruveta rikkomaan yhteyttä vetoamalla puhe- ja opetuskieltoihin, joiden perustelusta olimme ehtineet yhteisesti luopua.

Yhteinen raamatulliseen luomisuskoon perustuva naiskäsityksemme on tänä päivänä yhdistävä tekijä. Jatkuva pitäytyminen Paavalin käsitykseen naisen alamaisuudesta kysymyksessä naispappeudesta olisi sen sijaan ollut erottava.

John Vikström, arkkipiispa emeritus

Lue myös:

Arkkipiispa emeritus John Vikström: Onko naispappeus virkakysymys?

Piispa Matti Repo ja Sleyn Juhana Tarvainen kirkosta ja jumalanpalvelusyhteisöistä: pappisvirka on kiistan ytimessä ja avioliittokysymys voi jyrkentää jakolinjoja

***

Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!

Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.

Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.

Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliYK:n ilmastokokous päättyi laihaan sopuun – ”Työtä on jatkettava, vaikka se ei ole helppoa”
Seuraava artikkeliKatso tästä radiohartaudet sekä jumalanpalvelukset striimattuina, televisiossa ja radiossa

Ei näytettäviä viestejä