Suojatiellä kuolee vuosittain kymmeniä ja loukkaantuu satoja.
– Itse olisi valmis poistamaan nimityksen, mutta se on liikenne- ja viestintäministeriön asia. Suojatie ei tietenkään ole mitenkään onnistunut nimi, kun eihän se suojaa mistään, liikenteen ohjauksen asiantuntija Per-Olof Linsen lataa.
Ruotsiksi (Ruotsissa) suojatie on övergångställe eli ylityspaikka ja Suomessa taas suojatien synonyymi skyddsväg.
– En valitettavasti pysty sanomaan, mistä tämä suojatie-termi ylipäänsä on meidän lainsäädäntöön tullut, mutta onnistunut se ei ainakaan ole, Linsen jatkaa.
Liikenne- ja viestintäministeriön yli-insinööri Mikko Karhunen arvelee, ettei muissa maissa kuin Suomessa käytetä suojatieksi kääntyvää ilmaisua.
– Esimerkiksi kansainvälisessä liikennemerkkisopimuksessa käytetään sanaa pedestrian crossing, Karhunen kertoo.
– Minulla ei ole ehdotonta kantaa, onko nimitys suojatie hyvä vai huono, mutta on huono asia, jos nimi antaa sellaisen kuvan jalankulkijalle, että hän on suojassa suojatiellä. En tiedä, olisiko tilanne parempi, jos se olisi neutraalimpi nimi. Kieltämättä nimi on meillä aika lailla ristiriidassa todellisuuden kanssa, kun nykyään huonommin noudatetaan liikennesääntöjä, Karhunen sanoo.
Karhunen toteaa, että nimitys suojatie tulee varmasti pohdittavaksi tieliikennelain kokonaisuudistuksessa.
Per-Olof Linsen pitää nimitystä suojatie huonona nimenomaan lasten kannalta.
– Se antaa valheellisen turvallisuudentunteen.
– Autoilijoiden suojatien kunnioitus on melkein kokonaan lakannut ja sen kunnioittamista ei mitenkään valvota. Meillä on myös aivan liikaa suojateitä. Sehän on automaattinen luonnonlaki, että mitä useammin tietyn asian näkee, niin siihen turtuu, Linsen sanoo.
Hänen mielestään esimerkiksi Helsinki on täynnä turhia suojateitä hiljaisilla kaduilla, joissa ei juuri autoilijoita ja jalankulkijoita liiku. Hän mainitsee pääkaupungista esimerkkinä erään ruoholahtelaisen koulun, jonka edustan katu on hiljainen. Tällä nimenomaisella kadulla Linsen uskoo, että lasten olisi jopa turvallisempi mennä kouluun tien yli kuin kuvitella käyttävänsä turvalliselta tuntuvaa suojatietä.
Tieliikennelain kokonaisuudistuksessa pohditaan myös sitä, millä tasolla liikennemerkeistä säädetään. Nyt niistä säädetään valtioneuvoston asetuksella. Pohdittavaksi tulee, pitäisikö niistä säätää lain tasolla. Joka tapauksessa käsite suojatie määritellään myös tieliikennelaissa, joten sitä kautta myös eduskunnalla on mahdollisuus ruuvata nimitystä.
Tieliikennelain kokonaisuudistuksen pitäisi olla valmis vuoden 2015 lopussa.
(Kursivoitu teksti lisätty sanaan skyddsväg liittyen 10.10. kello 8.18)
Ilmoita asiavirheestä