Kymenlaaksossa on vahva yhteiskristillisyyden perinne. Siitä saatiin uutta näyttöä, kun Mahdollisuus muutokseen -mediakampanja polkaistiin käyntiin maaliskuun alussa.
Medialähetysjärjestö IRR-TV:n virallisten yhteistyökumppaneiden, 20 kristillisen seurakunnan ja järjestön ohella kaakonkulmalla vastuuta kampanjasta kantavat yksittäiset vapaaehtoiset.
– Meillä on pitkä kokemus yhteistyöstä vapaiden suuntien kanssa, kertoo Kouvolan evankelisluterilaisen seurakunnan kirkkoherra Keijo Gärdström. Hän muistuttaa yhteistyön perustuvan luottamukseen.
– Emme kalastele toistemme vesillä. Arvostamme ja kunnioitamme toisenkin toimintaa.
Kuinka tavoittaa, miten motivoida?
Seurakunnat kautta Suomen jakavat yhteisen huolen: Kuinka tavoittaa ihmiset, jotka eivät kuulu kirkon sisäpiiriin? Mistä löytää ja miten motivoida vapaaehtoisia?
Mahdollisuus muutokseen -mediakampanja näyttäisi vastaavan kumpaankin haasteeseen. Pääkaupunkiseudulta vuonna 2011 käynnistyneen kaupunkimission on laskettu tavoittavan 90 prosenttia alueen ihmisistä. Välineinä ovat niin lehdet, koteihin jaettava Elämäsi mahdollisuus -kirjanen, radio ja tv kuin sosiaalinen mediakin. Sana kulkee myös suusta suuhun.
Kouvolassa ei voi näinä päivinä välttyä valtaisilta banderolleilta, joita näkee sekä kirjaston ulkoseinässä että lyhtypylväissä. Niissä hymyilevät kasvot julistavat: Sain elämänilon. Uuvuin mutta selvisin. Sain anteeksi. Kohti uusia unelmia.
Mistä oikein on kysymys? Pienimuotoisen gallupin perusteella maaliskuun alussa moni kouvolalainen on vielä hiukan hämillään.
Jalkaudutaan kauppakeskuksiin
Kouvolassa on aiemminkin järjestetty missioita. Viime aikoina ne tosin ovat tavoittaneet enemmänkin uskovia kristittyjä kuin muita.
– Mahdollisuus muutokseen eroaa niistä, sillä se on suunnattu kaikelle kansalle, toteaa Kouvolan seurakunnan kappalainen Olavi Mäki-Patola. Hän toimii mission pastorikomitean puheenjohtajana.
Mistä kaiken kansan tavoittaa? Ainakin perjantaina iltapäivällä kaupoista.
Kouvolassa mediakampanja jalkautui Kaakkois-Suomen suurimpaan kauppakeskukseen, Veturiin, keräten tapahtumillaan sankat joukot, osan ostoskärryineen.
Mediakampanjan tavoite on nostaa usko keskustelunaiheeksi ja haastaa ihmiset pohtimaan oman elämänsä tärkeimpiä asioita. Mediassa mallia näyttävät pääosin tavalliset paikalliset ihmiset – Kouvolassa ei montaa julkkista ole.
Kun tuttu naapurintyttö tai -poika antaa kasvonsa ja tarinansa julkisuuteen, alkaa ohikulkijakin väistämättä pohtia omaa osaansa ja asennettaan.
Hyvää sanomaa on helppo jakaa, vakuuttaa Mäki-Patola.
– Mahdollisuus muutokseen on selkeästi yhden asian liike, jonka viesti kuuluu: Jumala on hyvä. Jeesus voi auttaa.
Kerrotaan hyviä uutisia
Aiempia mediakampanjoita on myös kritisoitu. Niiden sankaritarinoiden on väitetty sotivan kristinuskon tasa-arvoisuusperiaatetta vastaan ja lupaavan liikoja: Ei uskoontulo sentään kaikkia ongelmia ratkaise.
– Minun korviini ei ole kantautunut kritiikkiä, vaikka sitäkin varmasti ilmassa on, toteaa Mäki-Patola. Hän itse on vilpittömän innostunut kampanjasta, ja aistii samaa muistakin mukana olevista.
– Tämä tarjoaa myös meille aktiiveille tilaisuuden muistaa, miten ison ja tärkeän asian kanssa olemme tekemisissä.
Uhkia täynnä olevassa ajassa ihmiset kaipaavat hyviä uutisia. Kymenlaaksoa on viime vuosina kuritettu monilla menetyksillä. Tehtaita on lopetettu, työpaikkoja on entistä vähemmän, nuoret lähtevät maailmalle. Luottamus tulevaisuuteen horjuu. Uhkia nähdään kaikkialla.
Kaupunkimission voisi kuvitella täällä osuvan hyvään saumaan. Tiukkoina aikoina ihmisen mieli kurottuu korkeamman voiman puoleen. Uskonasiat alkavat kiinnostaa.
Jatketaan keskustelua
Muutostarinansa kertojia ei Mäki-Patolan mukaan ollut vaikea suostutella kampanjaan. Heitä on koteihin jaettavassa kirjasessa kaikkiaan 15. Netistä löytyy tarinoita vielä toinen mokoma.
Vapaaehtoisiakin oli helppo löytää. Kouvolassa heitä tarvitaan niin kontaktihenkilöiksi, puhelinvastaajiksi, missiokahvilan ja kohtaamispaikan päivystäjiksi kuin rukouspalveluunkin, kaikkiaan lähes sata ihmistä.
Näin alkuvaiheissa on vielä hankala arvioida kampanjan pidempiaikaisia vaikutuksia. Yksi tavoitteista, nostaa usko puheenaiheeksi, näyttäisi jo saavutetun.
Kun mediakampanjan missiokuukausi maaliskuun lopussa päättyy, keskustelun uskotaan jatkuvan. Kristinuskon perusteita pohtiville Alfa-kursseillekin toivotaan uusia osallistujia.
Kuvat: Hannele Niemi (Kuvia voi selata valkoisista nuolista)
1. Pekka Simojoki ja gospelkuoro EtCetera jakoivat iloa Kouvolan kauppakeskus Veturissa osana Mahdollisuus muutokseen -kampanjaa.
2. Pastorikomitean puheenjohtaja Olavi Mäki-Patola innostui Mahdollisuus muutokseen – missiosta Turussa kolmisen vuotta sitten. – Siellä me kouvolalaiset aloimme rukoilla, että saisimme mediakampanjan Kymenlaaksoonkin, hän sanoo. Kuvassa myös Kymenlaakson kampanjan kampanjakasvoja.
Lue myös: Kadun mittainen ihmisketju kutsuu seurakuntaan
Ilmoita asiavirheestä