Helsingin Paavalin seurakunnan kirkkoherra Kari Kanala sai mainostoimistolta mielenkiintoisen pyynnön: Voisimmeko käyttää kirkkotilaa teleoperaattori Elisan mainoskuvauksiin ja saammeko kuvaan myös papin?
Kanala harkitsi hetken ja suostui pyyntöön. Kuvassa Kanala on papin puvussa alttarilla kädet siunaavassa asennossa. Penkeissä on seurakuntalaisia perinteiset virsikirjat käsissä.
Mainoskuvan päällä on monitulkintainen teksti ”Minä olen digitalisaatio” sekä ajatus, jonka mukaan seurakunnatkin ovat astuneet digitalisaation virtaan ollakseen siellä, missä ihmiset nykyään ovat.
– Joku voi tietysti ajatella, että nyt se myi sielunsa eikä tyhmä edes tajua sitä. Mielestäni seurakunnat voivat tehdä ajan hermolla olevaa yhteistyötä eri tahojen kanssa. Ja digitalisaatio ei ole itsessään hyvä tai paha asia. Se on vain väline, jota voidaan hyödyntää myös evankeliumin julistamiseen, Kanala sanoo Kotimaa24:lle.
Myöhemmin Kanalalta kysyttiin, voiko mainoskuvaa käyttää myös Kauppalehden kannessa. Ennakkoluulottomia mediakokeiluja suosivana hän suostui siihenkin.
– Ei kai se paha ole, että lehden kannessa on iso kuva kirkosta? Sitä paitsi tämän päivän uutiset ovat huomisen kalankäärettä, asiat unohtuvat nopeasti. Saattoi tämä olla virhekin, mutta toivon, että se herättäisi enemmänkin mielenkiintoisia keskusteluja.
Kuvan ristiriita suhteessa mainoksen tekstiin kiehtoo Kanalaa.
– Mielestäni se viestii, että nykyajassa on myös aina jotakin perinteistä, jolla on annettavaa digiajan ihmisille. Toisaalta se painottaa, että perinteistenkin tahojen on mentävä mukaan digiaikaan.
– Apostoli Paavalin aikaan mahdollisuuksien markkinat olivat torilla, nykyään ne ovat sosiaalisessa mediassa.
Kanalan mukaan digitalisaatio vapauttaa yrityksiä ja järjestöjä niiden ydinbisnekseen.
– Meillä seurakunnassa se tarkoittaa ajan vapautumista lähimmäisten kohtaamiseen ja Jumalan palvelemiseen.
Kanala tunnistaa riskin, että mainoksen teksti yhdistettynä hänen kuvaansa tulkitaan itsensä korottamiseksi.
– Tämä ei ole toki tarkoitus. Teksti ”Minä olen digitalisaatio” vertautuu paitsi Elisan mainokseen myös Jeesuksen sanoihin, joissa hän sanoo olevansa vaikkapa elämän leipä tai lammasten ovi. Se siis viittaa monitulkintaisesti Jumalaan.
Ei bisnestä vaan yritysyhteistyötä
Kari Kanala toteaa, ettei ottanut itse mitään palkkiota esiintymisestään mainoskuvassa. Pienen tilavuokran hän peri seurakunnalle siitä, että kirkko jouduttiin sulkemaan kuvausten ajaksi.
– Ajattelen, että ollessani kuvassa pappina kirkossa en ota siitä rahaa. Meillä on seurakuntayhtymässä ja seurakunnissa Elisan käyttöliittymä, joten koin tämän lähinnä yritysyhteistyöksi. Minulla on siitä hyviä kokemuksia jo aiemmin, kun teimme Futis- ja Lätkäkirkkoa yhdessä Radio Cityn kanssa.
Kari Kanala haaveilee voivansa joskus järjestää konfirmaatiomessun, jossa digitalisaatiota hyödynnetään täysimääräisesti.
– Osallistuin morsiusmessuun, jossa oli ajantasaista kulttuuritulkkausta. Sosiaalisen median välityksellä sai esittää mieleen nousevia kysymyksiä. Tätä ideaa haluaisin soveltaa myös konfirmaatiossa, jossa osa ihmisistä on pitkästä aikaa kirkossa.
Kuva: Kuvakaappaus Kauppalehden verkkosivuilta.
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.