Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Folkhälsan suosittelevat, että kiusaamisen ehkäisy ja siihen puuttuminen lisätään osaksi päivähoidon varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Ne katsovat, että ehkäisemällä kiusaamista päiväkodeissa voidaan vähentää myös koulukiusaamista. Alle kouluikäisten lasten vuorovaikutustaidot ovat vasta kehittymässä, eivätkä lapset vielä ole omaksuneet kiusaajan tai kiusatun toimintatapoja. Kiusaamisen ehkäiseminen pitää olla suunnitelmallista ja johdonmukaista.
Leikistä poissulkeminen on pienten lasten keskuudessa tavallinen kiusaamisen tapa. Siihen puuttuminen on tärkeä osa kiusaamisen ehkäisemistä. Ohjaamalla ja osallistumalla leikkeihin aikuinen voi varmistaa, että jokainen lapsi vuorollaan saa tyydyttävän roolin ja pääsee vaikuttamaan leikin kulkuun. Aikuinen voi myös auttaa lapsia ratkaisemaan konflikteja ja tekemään kompromisseja.
– Kaikki lapset tarvitsevat myönteisiä kokemuksia toisten kanssa toimimisesta. Siksi on myös hyvin tärkeää miettiä, millaisia seuraamuksia päiväkodeissa käytetään silloin, kun lapsi on toiminut väärin. Esimerkiksi jäähypenkki ja muut vastaavat rangaistukset eivät välttämättä ole parhaita vaihtoehtoja, kun lapsille yritetään opettaa vuorovaikutustaitoja, huomauttaa suunnittelija Maria Stoor-Grenner Folkhälsanilta.
Monen päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmassa lukee, että kiusaamista ei siedetä, tai että kiusaamiseen on nollatoleranssi.
– Nollatoleranssi on hyvä tavoite, mutta suunnitelmaan tulee kirjata myös konkreettiset toimet, miten kiusaamista ehkäistään ja miten siihen puututaan. Suunnitelman on tarkoitus toimia henkilökunnan työvälineenä ja se tulisi myös laatia yhdessä koko henkilöstön kanssa, kertoo hankkeen suunnittelija Laura Kirves Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.
Suunnitelmassa on huomioitava myös vanhempien rooli ja yhteistyö heidän kanssaan.
Aiemmin julkaistu: Aula: Lasten jäähyt ovat ok
Ilmoita asiavirheestä