Raija Harri väitteli kesäkuun lopussa tohtoriksi tiibetiläisten lukutaidon kulttuuriympäristöstä Tampereen yliopistossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tiibetiläisen kulttuurin eri osatekijöiden vaikutus päivittäisiin lukutaitokäytäntöihin ja erityisesti aikuisten lukutaidon oppimiseen.
Harrin tutkimus pyrki rakentamaan kuvan tiibetiläisestä kulttuurisesta lukutaidosta, jotta aikuisten lukutaito-opetusta voitaisiin kehittää. Tutkijan huomio oli, että musiikki ja runot motivoivat etenkin naisia lukutaidon oppimiseen.
Tutkimus sai alkunsa Harrin kouluttaessa amdotiibetiläisiä kehitysyhteistyöjärjestö Fidan lukutaitohankkeessa Qinghain alueella Kiinassa. Osana työtään ja tutkimusta hän vieraili kylissä seuraamassa opetusta. Ohjelmassa valmennettiin 30 kouluttajaa, jotka kouluttivat noin 500 kyläopettajaa. Mukaan lähti vain yksi naiskouluttaja ja muutamia -opettajia. Naisten vähäinen määrä aikuisten lukutaito-opettajina Tiibetissä selittyy osin kulttuurisilla taustoilla.
Maassa on Harrin kertoman mukaan käytössä perinteinen opettajakeskeinen luostarikoulujen malli, jossa toistetaan ja opetellaan ulkoa. Oppilaat eivät yleensä kysele mitään, koska ovat ujoja tai eivät halua näyttää tietämättömyyttään. Lukutaito ei myöskään aina tarkoita, että ihminen välttämättä ymmärtäisi lukemansa merkityksen.
– Esimerkiksi rukousten ääneen lukeminen on tiibetinbuddhalaisuudessa sinänsä tärkeää ja meriitti, Harri toteaa.
Kaiken kaikkiaan noin 18 000 ihmistä hyötyi opetuksesta. Tiibetiläiskylissä ja -kaupungeissa oltiin tyytyväisiä, kun ne oli voitu luokitella lukutaitoiseksi. Tiibetiksi on paljon kirjallisuutta, jota jaettiin kyliin.
– On lasten sanomalehti, kertomakirjallisuutta ja sarjakuvia. Uskonnollisiin teksteihin keskittyvät uskonnolliset opettajat. Lisäksi hankkeessa syntyi kolme aapista. Tiibetiläiset myös jatkoivat itse lukutaito-opetusta, mikä tuntui tosi hyvältä, Harri summaa.
Raija Harri on aiemmin toiminut aikuisten lukutaitohankkeissa Kiinassa ja Intiassa ja on siirtymässä aikuiskoulutushankkeeseen Bhutaniin elokuussa.
Ilmoita asiavirheestä