Kirkkoon ja homoseksuaalisuuteen liittyvässä keskustelussa on vedottu Jeesuksen ajatteluun ja siihen, miten suvaitsevainen tai suvaitsematon hän oli. Suomen kansainvälisesti merkittävimmän Jeesus-tutkijan Tom Holménin mielestä on vastuutonta väittää tietävänsä, mitä Jeesus ajattelisi jostakin asiasta tänään.
– Emme millään voi tietää, miten 2000 vuotta sitten elänyt henkilö ajattelisi, jos hän eläisi nykymaailmassa. On käsittämätöntä, että Jeesus otetaan auktoriteettina omalle puolelle ja kerrotaan, mitä hän muka nykyään sanoisi erilaisista asioista. Parhaimmillaan voimme tietää, mitä hänen lähimmät seuraajansa kertoivat hänen sanoneen 2000 vuotta sitten, Holmén sanoo painavasti.
Åbo Akademin Uuden testamentin eksegetiikan dosentti kysyykin, miksi ei riitä se, mitä Jeesuksen kerrotaan sanoneen 2000 vuotta sitten. Hän muistuttaa myös, ettei Jeesus käsitellyt monia nykyaikana pinnalla olevia kysymyksiä lainkaan.
Holménin mukaan Jeesus oli omassa ajassaan joissakin asioissa hämmästyttävän suvaitsevainen, joissakin hämmästyttävän suvaitsematon. Samalta Jeesus tuntunee myös nykyajan Raamatun lukijasta. Miten Jeesuksen edesottamuksiin suhtaudutaan, riippuu ajasta.
– Jeesuksen aikalaiset paheksuivat sitä, että Jeesus oli tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa. Nyt sitä ei paheksuta, vaan sitä pidetään hyvänä. Jeesus totesi myös, että ihmisiä joutuu kadotukseen. Aikanaan tätä ei paheksuttu, nyt tämä herättää pahennusta.
Suvaitsemattomuudeksi saatetaan laskea Holmenin mukaan myös se, että Jeesus katsoi, että ihmisten on liityttävä häneen ja seurattava häntä. Vain hänen seuraajansa kuuluvat yhteisöön, jonka Jumala pelastaa.
Miten tutkimus sitten katsoo Jeesuksen suhtautuneen homoseksuaalisuuteen? Koska muuta viitettä ei ole, tutkimuksessa oletetaan hänen suhtautuneen samalla tavoin kuin hänen aikansa juutalaisuus. Nykytutkimus näkee Jeesuksen juuri aikansa juutalaisena. Holménin mukaan Jeesuksen ajan juutalaisuus suhtautui homoseksuaalisuuteen hyvin tuomitsevasti ja kriittisemmin kuin monet juutalaisuutta ympäröivät kulttuurit.
Mitä tuon ajan kulttuurit homoseksuaalisuudella tarkalleen ymmärsivät. Holmén toteaa, ettei hän ole tämän asian asiantuntija.
Ilmoita asiavirheestä