– Kirkolla ja armeijalla on samankaltaiset organisaatiot, joilla on sekä valtakunnallista toimintaa että paikallisia osatoimintoja. Molemmilla on iso organisaatio verkossa. Olemme havainneet, että kirkolla on pitkälle vietyä koulutusta ja tietoa someen liittyen ja siksi haluamme tutustua siihen lähemmin, kertoo verkkoviestinnän koordinaattori, tiedottaja Anna Leena Lind pääesikunnasta.
Lind kollegoineen on käynyt vierailulla kirkkohallituksen verkkoviestintäyksikössä.
– Se oli innostavaa. Ilahduin, kun sain kutsun kirkon pilottikoulutuksen lähipäivään Sääksmäelle, jonka aiheena oli nimenomaan some ja johtaminen. Olen saanut paljon ideoita ja vinkkejä Pääesikunnan käyttöön, Lind kiittelee.
Lind osallistui koulutukseen torstaina.
Pääesikuntaa kiinnostaa erityisesti kirkon tiedotuksen koulutusrakenne sekä käytännön järjestelyt some-johtamisessa ja some-työn suunnittelussa.
Armeijalla on omat fb-sivut ja twitter-tili, you-tube -kanava sekä LinkedIn-sivu.
– Henkilökuntamme keskuudessa sukupolvien välillä on kuitenkin suuri ero suhtautumisessa sosiaaliseen mediaan. Eri ikäisillä on hyvin erilaiset käsitykset siitä, mitkä ovat some-työn riskit ja mahdollisuudet, Lind kertoo.
Lind näkee erityisen tärkeäksi puolustusvoimienjohdon kouluttamisen. Johdon on ymmärrettävä laajasti, mistä somessa on kyse. Tämäkin haaste on armeijan ja kirkon organisaatioille yhteinen.
Puolustusvoimien ennakkoluulottomiin uudiskokeiluihin kuuluu pilottihanke nimeltä Some-Agentti. Kyseessä on palvelukseen tulossa oleville varusmiehille perustettu Facebook-ryhmä.
– Nuoret kutsuttiin mukaan ryhmään noin kaksi kuukautta ennen palvelukseen astumista. He saivat esittää ryhmässä kaikenlaisia mieltä askarruttaneita kysymyksiä, joihin jo palveluksessa olevat varusmiehet vastasivat. Kyse oli siis vertaistuesta, Lind kertoo.
Pilottihanke sai hyvän vastaanoton.
Oman haasteensa puolustusvoimien some-elämään tuovat tietoturvariskit.
– Tiedon suojaaminen on meille asia numero yksi. Armeijan verkosta työntekijöiden koneelta ei nykyään pääse Facebookiin, mikä tietenkin vaikeuttaa some-elämää. Uskon kuitenkin, että asia tulee ajallaan muuttumaan, kunhan tietoturvariskien torjunnassa päästään tarpeelliselle tasolle.
Näistä osoitteista löydät puolustusvoimat sosiaalisesta mediasta:
www.youtube.com/puolustusvoimat
@Puolustusvoimat
Linked in Company = Finnish Defence Forces
Ilmoita asiavirheestä