Paastovinkki-sarjassa haastetaan osallistumaan paastoon. Tällä kertaa kysytään voisitko käyttää joukkoliikennettä oman auton sijaan tänään tai paaston aikana – tai jopa kokonaan siirtyä julkisen liikenteen aktiivikäyttäjäksi?
Vaikka autoilu on varsinkin pitkien välimatkojen maassa Suomessa monelle välttämättömyys, on auton omistaminen kaikkea muuta kuin ekologista tai taloudellista. Yksityisautoilu muodostaakin noin 15 prosenttia kuluttajan hiilijalanjäljestä.
Linja-autoyhteydet ovat maassamme hyvät. Matka taittuu turvallisesti ammattitaitoisten kuljettajien sekä useimmiten ympäristöystävällisen moottorin voimalla.
Julkisia liikennevälineitä käyttämällä säästää sekä selvää rahaa että hermoja. Pysäkille kävellessä saa raitista ilmaa ja liikuntaa. Matka-aika on omaa aikaa ja sen voi käyttää miten haluaa. Kun ei tarvitse puristaa rattia ja tihrustaa tienpintaa, voi ottaa rennommin. Julkisten käyttäjän ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja, ja he saavat kiitää ruuhkien ohi ohituskaistoja pitkin. Joukkoliikenteen käyttäminen on monella tapaa ympäristöystävällinen teko.
Oman auton pitäminen maksaa helposti 500 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi Matkahuollon seutulipulla selviää huomattavasti pienemmillä kustannuksilla.
Laskujen mukaan, kaikki kulut huomioiden, kohtuukuntoinen perusauto 15 000 kilometrin vuosiajolla maksaa noin 4 500 € vuodessa. Pertti Palkansaajan noin 2200 € tulotasolla auto söisi 17 % bruttotuloista.
Laskelmien mukaan julkinen liikenne maksaa hänelle ajoittaiset taksimatkat ja pakettiautovuokrat mukaan lukien noin 1 600 € vuodessa. Näin ollen mittarissa raksuttaa miltei 3 000 € säästöä vuositasolla julkista liikennettä käyttämällä.
Minkälainen on sinun yhtälösi? Kun mietit kuljetko julkisilla vai omalla autolla, laske oma yhtälösi Autoliiton sivulta.
Katso, millaisia työmatkalippuja Matkahuolto tarjoaa.
Voisitko tiedustella työnantajaltasi työsuhdelippua?
Kokemuksia paastosta Facebookissa.
Ilmoita asiavirheestä