Erik Bjerager teki sen, mitä pidettiin liki mahdottomana. Pienehkön mediatalon vetäjä nosti 1896 perustetun kristillisen päivälehden levikin yli 26 000 lukijaan, kaksinkertaiseksi sen synkimmistä vuosista aikana, jona kirkko menettää jäseniään ja painetut lehdet lukijoitaan.
Kristeligt Dagblad ei ole kirkon lehti, vaan puolueisiin ja kirkkokuntiin sitoutumaton julkaisu, joka keskittyy elämänkatsomuksellisiin aiheisiin.
– Lukijoille ei pidä ainoastaan jakaa tietoa, eikä vain viihdyttää, vaan sivistää. Jos lehti auttaa tässä, he pysyvät meille uskollisina. Onhan meillä kaikilla jossain syvällä kaipuu viisastua ja ennen kaikkea ymmärtää omaa elämäämme ja maailmaa. Siksi keskitymme näihin ihmisen elämää koskettaviin kysymyksiin, Bjerager toteaa.
Kristeligt Dagblad on panostanut verkkoversioonsa, vaikkakin päätoimittaja luottaa printtilehden voimaan ja painettuun sanaan.
– Netti muuttaa mediateollisuutta, mutta en näe, että se muuttaisi sanomalehteä. Journalistinen työ tulee yhä tärkeämmäksi, jotta oikeaa tietoa on saatavilla, hän sanoo.
Lue Kaj Aallon tekemä laaja artikkeli 10.1. ilmestyvästä Kotimaasta
Ilmoita asiavirheestä